De indonesiske myndigheder har annonceret, at Bali får en lavprislufthavn med en kapacitet på over 30 millioner årlige rejsende. Det bliver øens anden internationale lufthavn.
Bali har én international lufthavn, men nu synes endnu en at være på vej til den populære indonesiske ferieø, der ligger mellem Java i øst og Lombok i øst.
Guvernør på Bali, Wayan Koster, bekræfter endnu en gang planen om at bygge en international lavprislufthavn. Idéen ramte offentligheden første gang i 2013, men lufthavnen står endnu ikke klar.
”Vi gennemgik placeringen, der skal bruges til opførelse af den nye Bali-lufthavn på det nordlige af øen ved hjælp af 370 hektar jord, der hører til landsbyen Kubutambahan plus 50 hektar fra Sani-landsbyen,” lyder det fra guvernøren ifølge det australske medie Travel Weekly.
Den indonesiske regering vil bygge lufthavnen for at aflaste Ngurah Rai International Airport i Denpasar på det sydlige af øen. Denne lufthavn er efterhånden stærkt trafikeret med turister med 23,6 millioner passagerer i 2018, hvilket var 12,5 procent flere end året før.
Vil lokke turister nordpå
North Bali International Airport, som lufthavnen skal hedde, er projekteret til at kunne håndtere 32 millioner årlige rejsende. Lufthavnen vil blive bygget med to startbaner, og anlægsprisen er anslået til at være 1,67 milliarder dollar, hvilket svarer til 11,1 milliarder kroner.
Lufthavnen skal således bygges på det nordlige af øen ved landsbyen Kubutambahan, og den indonesiske regering håber, at denne placering vil være med til at lokke flere turister til at afholde ferien nordpå – og ikke kun på populære destinationer som Seminyak og Kuta i syd.
Denpasar-lufthavnen er i fremtiden tiltænkt rollen som den lufthavn, der skal håndtere alle andre end lavprisflyselskaberne. Lufthavnen vil blive renoveret og gjort mere eksklusiv, lyder det. Bali North International Airport er beregnet til at kunne tage imod omkring 70 procent af de flyvninger fra Australien, der opereres af Jetstar, Air Asia og Lion Air.
Lavprislufthavn møder modstand
Der har imidlertid været flere negative tilkendegivelser om den nye lavprislufthavn. En talsperson fra Jetstar har blandt andet fortalt til Travel Weekly, at selskabets kunder elsker at lande i Denpasar, da denne lufthavn ligger tæt på de gode hoteller, strande og restauranter.
”Men vi er åbne over for at lære mere om den indonesiske regerings forslag til en lufthavn nummer to,” lyder det fra det australske lavprisflyselskab.
Vejnettet i det nordlige af øen er allerede i gang med at blive opgraderet, så infrastrukturen er på plads til den nye lufthavn. Men fortalere for Balis turisme har advaret om, at opgraderingerne kun vil gøre en lille forskel, da langt størstedelen af dem, der lander i nord, vil valfarte mod de attraktive steder syd på øen. En tur, der kun tager halvanden time i bil.
North Bali International Airport er planlagt til at kunne åbne allerede i 2022.
Relaterede artikler:
Direkte rute fra Nordeuropa til Bali
Turkish Airlines åbner rute til Bali