CRJ200 fly fra Cimber A/S. som det så ud få måneder efter konkursen. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Cimber Sterling-fly solgt til Canada

Fire år efter Cimber Sterlings konkurs er det lykkedes at sælge tre CRJ-200 fly til Canada. Tilbage i konkursboet er to fly, som også er tæt på at blive solgt til Canada.

Den 3. maj 2012 klokken lidt over syv om morgenen indgav Cimber Sterling konkursbegæring til Skifteretten i Sønderborg. I dag på fire-årsdagen for en af de største konkurser i dansk luftfart ser det langt om længe ud til, at kuratorerne slipper af med de sidste af konkursboets fly.

På tidspunktet for konkursen rådede selskabet over 26 fly. 15 fly røg tilbage til de leasingselskaber, som ejede dem. De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling, men en lang række banker, leasingselskaber og lignende havde pant i fly, motorer og lignende. I det første år efter konkursen lykkedes det dog konkursboet at redde trådene så meget ud, at tre ATR-42 fly og tre ATR-72 fly alle blev solgt til Danish Air Transport.

Længere juridisk slagsmål
Tilbage var fem CRJ200-fly, hvor der var uklarhed omkring ejerskabet til flyene og/eller flyenes motorer. I flere tilfælde havde flyene ikke længere de motorer, som de oprindeligt havde haft. Derfor har kuratorerne og de banker og leasingselskaber, som havde leaset motorerne ud til Cimber Sterling, været igennem et længere juridisk slagsmål om ejerskabet til i alt ni motorer. Det er nu afsluttet med en dom i Vestre Landsret, der giver kuratellet ejerskab over nogle af motorerne og leasingselskaberne og bankerne ejerskabet over andre af motorerne.

Med ejerskaberne afklaret er det lykkedes kuratorerne i konkursboet at finde en køber til tre af flyene. Det er OY-RJG, -RJH og RJI, der alle er blevet solgt til det canadiske firma Avmax. De er specialiseret i at vedligeholde og istandsætte brugte CRJ- og Dash-fly fra den canadiske flyproducent Bombardier.

Redt trådene ud
De sidste to fly, OY-RJJ og OY-RJB, er meget tæt på også at blive solgt til Avmax. Udfordringen med OY-RJJ har været, at flyet havde to panthavere. Den ene er den tidligere ejer af Cimber Sterling, ukraineren Igor Kolomoyskaja. Ham har boet haft svært ved at komme i kontakt med. Nu er det imidlertid lykkedes at få redt trådene ud.

Når salget af OY-RJJ og OY-RJB falder på plads vil alle 26 fly fra Cimber Sterling dermed være kommet videre – mere end fire år efter konkursen.