Qantas vil i forbindelse med Project Sunrise tilbyde en Wellbeing Zone på de nye Airbus A350-1000. Foto: Qantas

Kan flyve nonstop fra Australien til hele verden

Qantas har løftet sløret for resten af kabineindretningen i de A350’ere, der fra 2025 skal flyve fra Australien og op til 22 timer direkte til destinationer i hele verden som en del af Project Sunrise.

Siden 2019 har Qantas brugt titusindvis af timer på at udvikle en Airbus A350-kabine, hvor passagerer skal kunne opholde sig i op mod et døgn.

Arbejdet er en del af Project Sunrise, hvor det australske flyselskab har som ambition at gøre det muligt at flyve direkte fra Australien til en hvilken som helst destination i verden. Flytypen, der skal benyttes, er Airbus A350-1000, der vil blive indrettet med plads til 238 passagerer.

Passagererne kan altså se frem til at skulle opholde sig rigtig lang tid i flyet, da Qantas vil flyve mellem eksempelvis Sydney og New York. Første flyvning vil forventeligt ske i slutningen af 2025 og vil reducere punkt til punkt-rejsetiden med over tre timer sammenlignet med rejser med én mellemlanding.

I februar i år løftede Qantas sløret for flyets luksuriøse First- og Business Class-kabiner, og nu har flyselskabet så lagt planerne frem for resten af kabineindretningen. Og med udsigt til op mod 24 timer med trang plads i luften, har der været stort fokus på passagerernes velbefindende, lyder det.

Tilbyder en særlig ’velvære-zone’
Som noget helt særligt vil Qantas tilbyde passagererne en Wellbeing Zone mellem Premium Economy og Economy – som det første flyselskab i verden. Her vil passagererne blandt andet kunne benytte integrerede strækhåndtag, følge guidet træningsprogram på en skærm samt hente vand og forfriskninger fra en station.

På Economy Class bliver der 140 sæder med 33 tommer benplads, mens Premium Economy får 40 sæder. Sæderne vil være med ergonomiske ben- og fodstøttesystemer, ligesom der vil være personlige rum til opbevaring af forskellige ejendele. Herudover er der flere andre brugbare services – herunder gratis WiFi samt Bluetooth-forbindelse, så passagererne kan forbinde eget headset til flyets skærm.

Premium Economy-sæder på de A350’ere, som skal flyve under Project Sunrise. Foto: Qantas

”I både Premium Economy-kabinen og Economy-kabinen har vi redesignet hvert element af sæderne for at give bedre funktioner samt et friskt udseende på tværs af hele flyet for at skabe en følelse af lys og ro,” siger David Caon, der er en australsk designer.

I Business Class-kabinen bliver der 52 suiter med blandt andet skydedør for ekstra privatliv, stort spisebord og skræddersyet belysning. First Class bliver indrettet med seks store lukkede suiter – designet til at føles som et mini boutique-hotelværelse med blandt andet en separat hvilestol og et 32-tommer stort touchscreen-tv.

”De nye Project Sunrise-flyvninger giver os mulighed for at genoverveje langdistancerejser i sin helhed, fra flykabinedesign til hvilke ingredienser vi inkluderer på menuen om bord,” forklarer Alan Joyce, koncernchef i Qantas. Han er særligt begejstret for, at flyselskabet med kun 238 sæder i A350’eren giver passagererne mere plads og bedre komfort sammenlignet med A350-kabiner med over 300 sæder hos andre flyselskaber.

Særlige rutiner kan reducere jetlag
I forbindelse med Project Sunrise har Qantas i samarbejde med University of Sydney undersøgt, hvordan man kan reducere jetlag og forbedre søvn og generel velvære før, under og efter ultra-langdistanceflyvninger. Forskning, som har dannet baggrund for kabinedesignet i de nye A350’ere.

Forskningen har vist, at det er muligt at reducere jetlag-påvirkningen ved at omforme rejseoplevelsen om bord. Forskellige belysnings- og søvnplaner, måltider og specifikke ingredienser som chili og chokolade under langdistanceflyvninger har vist sig at øge rejsendes velvære. Herudover er bevægelse og motion ikke overraskende også et nøgleelement. Og derfor vil Qantas også tilbyde den særlige Wellbeing Zone.

Forskningen blev udført i forbindelse med tre testflyvninger i 2019 mellem New York og London og til Sydney under Project Sunrise.

Australske forskere rejste med på de 20 timer lange flyvninger, hvor de overvågede 23 frivillige passagerer, som var udstyret med teknologi til bærbare enheder. Passagererne skulle følge en specialdesignet menu, ligesom de skulle følge bestemte søvn- og bevægelsessekvenser.

”De tidlige resultater har givet os optimisme om, at vi kan gøre en reel forskel for internationale rejsendes sundhed og velvære takket være dette partnerskab med Qantas,” siger Peter Cistulli, professor i søvnmedicin ved University of Sydney.

 

Relaterede artikler:

Større flyordre får Sunrise-projekt til at flyve

Lange flyvninger er blevet 30 procent længere

Qantas leverer bundsolidt Business Class-produkt