Endnu en konsolidering i skandinavisk luftfart

Braathens Aviation har netop overtaget 75 % af aktierne i svenske Golden Air Flyg AB. Dermed er Malmö Aviation, Sverigefly og Golden Air nu samlet i en stærk luftfartsgruppe, der vil være en oplagt fusionsmulighed for Mansvell-selskaberne.

Der begynder efterhånden at tegne sig et mere tydeligt billede af fremtidens operatører i det nordiske luftfartsmarked. Den igangværende konsolidering fortsatte på en af årets sidste dage, da Braathens Aviation AB i går kunne offentliggøre overtagelsen af Golden Air Flyg AB.

Dermed er Braathens Aviation ved at skabe sig en solid position i det svenske marked, da man tidligere på året købte selskabet Lokalflyg Sverige AB (Sverigefly) og i forvejen har Malmö Aviation i porteføljen.

Ifølge en pressemeddelelse fra det norske investeringsselskab Braganza, der ejer Braathens Aviation, fortsætter det svenske selskab som selvstændig enhed, mens administrerende direktør Anders Kälsson indtil videre bliver siddende i chefstolen.

Rederikoncern sælger fra

Det er rederikoncernen Erik Thun AB, der har solgt 75 % af aktierne til Braathens Aviation sammen med en optionsaftale på de sidste 25 % af aktierne indenfor en periode på 3 år.

Golden Air Flyg AB blev orindeligt grundlagt i 1976, og har hovedkvarter i Lidköping nær Trollhättan i Sverige. Den oprindelige aktitivitet var air taxi og charter services, men selskabet blev restruktureret efter en konkurs i det tidlige efterår 1993, hvor man kom ind under ejerskab afErik Thun AB. Første flyvning i det nye regi blev 15. august 1993, og før konkursen havde der været en direkte rute til København.

Fra Trollhättan-Vänersborg Flygplats opererer Golden Air egne ruter til Stockholm-Bromma og Örnsköldsvik i Sverige samt til Fünäsfjällen (Røros) i Norge. Ruten til den svenske hovedstad har gennem tiden været vigtig for områdets automobilvirksomheder, henholdsvis Volvo og SAAB.

Styrker fødekæden i Sverigefly

Golden Air er primært en såkaldt kapacitetsprovider for andre luftfartsselskaber. Selskabet opererer på vegne af finske Blue 1 samt selskaberne under Sverigeflyg, henholdsvis Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallflyg, Höga Kusta Flyg og Blekingefly. Herudover har Golden Air fly på faste leasing-kontrakter hos Estonian Air Regional og NextJet.

Totalt set opererer Golden Air 16 fly af typen ATR72, SAAB 2000 og SAAB 340.

“Med en enkelt ejer for de forskellige jet og turboprop-fly vil Braathens Aviation-gruppen opnå en styrket tilstedeværelse på det svenske marked og i Bromma lufthavn,“ siger Knut A. Solberg, der er administrerende direktør i Braathens Aviation.

Transaktionen betyder, at Braathens Aviation nu også får kontrol over de fly, som Sverigeflyg-selskaberne benytter sig af. Det øger fleksibiliteten og skaber stordriftsfordele ved at samle produktionsapparatet.

Konsolidering fortsætter

Med overtagelsen af Golden Air Flyg AB kommer der yderligere 150 ansatte og en omsætning på næsten 400 millioner svenske kroner til den svenske luftfartskoncern.

Baseret på 2010-tal beskæftiger Malmö Aviation, Lokalflyg Sverige og Golden Air tilsammen655 ansatte og har en omsætning på op imod 2,6 milliarder svenske kroner.

Dermed tegner der sig et billede af nordisk luftfart med følgende større aktører i fremtiden:

– SAS Gruppen (Scandinavian Airlines, Widerøe og Blue1) og Air Greenland
– Norwegian Air Shuttle ASA
– Finnair Group / Flybe Nordic AB
– Icelandair Group (Icelandair, Air Iceland, Loftleidir)
– Nordic Aviation Group / Mansvell Enterprises(Cimber Sterling, Skyways)
– Braathens Aviation (Malmö Aviation, Sverigeflyg, Golden Air)

Konsolideringen vil fortsætte, men der bliver færre selvstændige ruteflyselskaber tilbage. I Danmark er der blot Danish Air Transport og Sun-Air of Scandinavia samt i nordatlantenfærøske Atlantic Airways. På det svenske marked finder man stadig Direktflyg og NextJet som selvstændige selskaber, mens Island har de virtuelle flyselskaber Iceland Express og WOW air tilbagesom selvstændige enheder.

Braathens Aviation og Mansvell-selskaberne ligner i stigende grad oplagte fusionsemner til skabelsen af en betydelig nordisk regional operatør.