Foto: Gatwick Airport/PR

EU vil ikke forlænge slotsuspensionen

EU-Kommissionen har fremsat det endelige forslag til slotreglerne i de europæiske lufthavne i sommertrafikprogrammet 2021. Der lægges op til, at 40 procent at de tildelte slots skal udnyttes.

Den midlertidige suspension af slotreglerne i de europæiske lufthavne er endnu ikke blevet forlænget for det sommertrafikprogram, der træder i kraft den 28. marts og løber frem til den 30. oktober 2021.

Som følge af COVID-pandemien, der i foråret tvang  flyselskaberne til at sætte flyene på jorden, valgte EU-Kommissionen at suspendere slotreglerne i sommertrafikprogrammet 2020 samt i vintertrafikprogrammet 2020/21.

IATA, der er flyselskabernes internationale brancheorganisation samt ACI, der er lufthavnenes internationale talerør, har begge i en fælles erklæring sammen med slotkoordineringsorganisationen WWACG opfordret til, at reglerne tilpasses i den kommende sommer. Under normale omstændigheder, skal flyselskaberne benytte mindst 80 procent af de tildelte slots (start- og langdingstilladelser, red.) for at kunne beholde dem, hvilket er den såkaldte 80-20-regel.

Fra 80-20 til 40-60 
IATA, ACI og WWACG har i fællesskab opfordret EU-Kommissionen til ændre 80-20 reglen til en 50-50-regel i sommertrafikprogrammet 2021, så flyselskaberne kun skal benytte halvdelen af de tildelte slots for at kunne fortsætte i næste trafikprogram med samme antal.

Det forlyder dog nu, at EU-Kommissionen har fremsat et modforslag, hvor barren er sat en smule lavere. I stedet for 80-20 foreslår man en 40-60-regel.

”Med dagens forslag søger vi at finde en balance mellem behovet for at skåne luftfartsselskaber, som fortsat lider under det markante fald i flyrejser på grund af den igangværende pandemi og behovet for at opretholde konkurrencen på markedet, sikre en effektiv drift af lufthavne og undgå spøgelsesflyvninger. De foreslåede regler giver sikkerhed for sommersæsonen 2021 og sikrer, at Kommissionen kan modulere yderligere nødvendige slotfritagelser under klare betingelser for at sikre, at denne balance opretholdes,” siger EU-transportkommissær Adina Vălean.

Forslaget indeholder også andre betingelser, der skal sikre, at lufthavnskapaciteten udnyttes effekt og uden at skade konkurrencesituationen under genopretningen af trafikken efter COVID-19. Forslaget skal endeligt behandles i Europa-Parlamentet.

Ikke fælles fodslag
Det er dog ikke alle flyselskaberne, der har samme interesse. Lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air er ikke medlemmer af IATA, og begge selskaber har flere gange opfordret til, at slots i de store slotrestriktive lufthavne bliver givet fri, da begge selskaber har et ønske om at flyve til de europæiske storlufthavne.

Heller ikke hos lufthavnene er der fælles fodslag. I Gatwick Airport har administrerende direktør Stewart Wingate for et par uger siden givet udtryk for, at han ønsker de normale slotregler tilbage i det kommende sommertrafikprogram.

Gatwick Airport er blevet hårdt ramt af, at flyselskaber som British Airways, Norwegian og Virgin Atlantic, der tidligere var blandt de største kunder i lufthavnen, ikke benytter lufthavnen i øjeblikket, mens easyJet har skåret kapaciteten ned til et minimum. Samtidig står Wizz Air og banker på og lokker med 20 basefly i den britiske storlufthavn, hvis selskabet kan få adgang til slots. Indtil videre har det ungarske lavprisflyselskab i oktober etableret en Gatwick-base med foreløbigt én Airbus A321.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber strides om fritagelse for slotregler

EU forlænger suspension af slotregler

Wizz Air ønsker at placere 20 fly på Gatwick-base