KLM-fly tankes med SAF. (Foto: KLM | PR)

Flere nordiske KLM-kunder betaler SAF-tillæg

Et stigende antal passagerer hos KLM vælger at betale et tillæg, som går til indkøb af bæredygtigt flybrændstof. Ifølge selskabet er det vigtigt, at kunderne bidrager til den grønne omstilling.

Der er konsensus blandt luftfartsaktører i ind- og udland om, at sustainable aviation fuel (SAF) – bæredygtigt flybrændstof – er et vigtigt skridt på vejen mod den grønne omstilling, selvom det er dyrere end almindeligt jetbrændstof og til en vis grad vanskeligt at få fat i.

Flere flyselskaber såsom SAS og KLM tilbyder, at passagerer kan betale et tillæg til deres billet, som benyttes til indkøb af SAF. Hos KLM foregår det således, at passagererne betaler for, at der bliver føjet en procent bæredygtigt flybrændstof til tankanlægget i Amsterdam-Schiphol.

Nu oplyser KLM, at selskabet oplever en stigende interesse for denne mulighed. Særligt siden sommeren 2023 har der været udvikling i tallene. Der spekuleres i, at det kan skyldes de mange historier om varmerekorder, oversvømmelser og andre vejrfænomener som prægede mediebilledet sidste år.

Uundgåeligt at det bliver dyrere
Selvom interessen tilsyneladende vokser, er det fortsat et fåtal, der vælger at betale for bæredygtigt flybrændstof. KLM har dog ambitioner på området. Det fortæller Maria Hagelberg, der er ansvarlig for bæredygtighed i Air France og KLM i Nordeuropa.

”Salgskurven for SAF peger kun én vej, og det er op. Med en vækst på over 200 procent kan man ikke ignorere efterspørgselsudviklingen. Det udgør dog stadig en forsvindende lille del af vores salg, og vi vil meget gerne øge væksten væsentligt mere.”

Helt præcist er væksten på 213 procent blandt de nordiske kunder. I den forbindelse har Check-in.dk spurgt flyselskabet om hvilket antal rejsende, som det konkret drejer sig om, men KLM ønsker ikke at oplyse dette tal.

De flyrejsende skal med
Tallet for væksten blandt passagerer fra de nordiske lande stemmer overens med den vækst, som det hollandske flyselskab har oplevet i resten af verden, lyder det fra Hagelberg, der samtidig påpeger, at det kræver opbakning fra kunderne, når produktionen af SAF skal skaleres op og prisen ned.

”Det bliver uundgåeligt dyrere at flyve i takt med, at flybranchen omstilles til mere bæredygtighed. Vi har siden 2022 inkluderet en andel SAF på alle vores billetter. Nu indeholder hver billet op til en procent SAF.”

”Selvom vi og mange andre flyselskaber investerer milliardbeløb i innovation og indkøb af SAF, skal vi have forbrugerne med.”

Skal gøres nemmere
Sidste år fik KLM foretaget en undersøgelse, hvori en af konklusionerne var, at 79 procent af de adspurgte svenskere og henved 90 procent af respondenterne fra Danmark og Norge ikke ønskede at stoppe med at flyve af hensyn til miljøet.

En del svarede dog, at de anså sig som villige til at betale mere for flyvningen, hvis merprisen går til tiltag, der nedbringer den negative klimapåvirkning det gælder for 56 procent, 68 procent og 47 procent af henholdsvis danskerne, nordmændene og svenskerne i undersøgelsen.

KLMs undersøgelse blotlagde også, at en del af de adspurgte finder det svært at træffe bæredygtige valg, når de booker billet til en flyvning, og det har KLM taget til sig, forklarer Maria Hagelberg.

”Vi arbejder løbende på at gøre det lettere for kunderne at bidrage til at gøre flyrejsen mere bæredygtig. Det handler blandt andet om uddannelse af vores erhvervskunder, synlighed i bookingprocessen og om at skabe incitament gennem vores loyalitetsprogram, Flying Blue.”


Relaterede artikler:

Aftager 17 procent af hele verdens SAF-produktion

KLM vil være grønnere

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly