Bombardier Q400 fra Flybe.

Flybe sat til salg

Det britiske flyselskab Flybe, der er underleverandør til SAS, har lidt store tab, og nu søges flyselskabet solgt til eller fusioneret med en industriel aktør.

Inden længe kan det muligvis blive nødvendigt for SAS at finde en ny leverandør til den regionale produktion. SAS har i dag en kontrakt med britiske Flybe, der opererer fem ATR72-600 på en række regionale ruter, men onsdag morgen har bestyrelsen i Flybe meddelt fondsbørsen i London, London Stock Exchange, at flyselskabet er blevet sat til salg.

Investorerne har fuldstændig mistet tilliden til selskabet siden midten af oktober, hvor en børsmeddelelse, der advarede om et underskud før skat for hele regnskabsåret 2018/19 på 12 millioner britiske pund, sendte Flybe-aktien på rutschetur.

I løbet af fire uger er kursen således faldet med 64 procent fra 32,20 til nu 11,70, som var lukkekursen mandag. Dermed er børsværdien blevet reduceret til omkring 25 millioner britiske pund, eller hvad der svarer til 215 millioner danske kroner. Da Flybe blev noteret på London Stock Exchange i 2010 var børsværdien på 210 millioner britiske pund – eller godt 1,8 milliarder danske kroner.

Dialog med strategiske operatører
I dagens fondsbørsmeddelelse hedder det, at bestyrelsen forfølger flere strategiske muligheder for at kunne imødegå de nuværende udfordringer i luftfartsindustrien og for at maksimere værdien for aktionærerne.

En af mulighederne er at skære endnu dybere, end der allerede er gjort samt at vurdere mulighederne for at styrke selskabets balance. Endelig peger bestyrelsen på et muligt salg af virksomheden gennem igangsættelse af en formel salgsproces. I den forbindelse har bestyrelsen udpeget Evercore som finansiel rådgiver til transaktionen.

Flybe bekræfter samtidig, at selskabet allerede er i dialog med et antal strategiske operatører omkring et muligt salg af flyselskabet. Flybe understreger, at alle selskaber, der bliver en del af den formelle salgsproces, vil blive bedt om at underskrive en fortrolighedserklæring for at kunne få adgang til at kigge regnskaberne efter i sømmene.

IAG, Stobart og Lufthansa er mulige bejlere
Ifølge BBC er British Airways via moderselskabet IAG inde i billedet, og det samme er formentlig også Stobart Group, der ejer London Stansted Airport. Endelig er der flere, der peger på, at Lufthansa Gruppen godt kunne ønske sig at få fodfæste på det britiske marked.

Den umiddelbare årsag til problemerne i Flybe er en kombination af stigende brændstofpriser, et svækket britisk pund i forhold til andre valutaer samt usikkerheden omkring Brexit.

Samme udfordringer har de fleste britiske flyselskaber vel også. Derfor skal den dybereliggende årsag noks findes i det forhold, at det aldrig rigtig er lykkedes for Flybe at placere sig i den rette strategiske niche. Selskabet opererer som en hybrid mellem et regionalt flyselskab og et lavprisflyselskab, og samtidig er der også stigende ACMI- og wetleaseaktiviteter inde over. Det har øget kompleksiteten i forretningen, der længe har haft svære betingelser.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab i frit fald på børsen

Flybe-direktør ny topchef hos LEVEL

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab