FPU repræsenterer både piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører.

Flyvebranchens Personale Union forlader Serviceforbundet

Medlemmerne af Flyvebranchens Personale Union skal i april ved en urafstemning beslutte om fagforeningen skal udtræde af Serviceforbundet.

Samtlige 51 delegerede i Flyvebranchens Personale Union (FPU) har besluttet, at fagforeningen skal forlade Serviceforbundet. Dermed er der udsigt til at et 45 års langt samarbejde, der har eksisteret siden FPU blev etableret i 1970, når til en ende, hvis FPU´s 1.500 medlemmer i april ved en urafstemning bakker op om beslutningen fra de delegerede.

Men selvom FPU udtræder af Serviceforbundet, vil fagforeningen stadig have tilknytning til LO. Det bliver i stedet gennem Dansk Jernbaneforbund, som med 5.600 medlemmer organiserer de ansatte i danske jernbane- og vedligeholdelsesselskaber.

Hos Dansk Jernbaneforbund bekræfter man, at forbundet den 29. februar har modtaget en henvendelse fra FPU omkring mulighed for etablering af en “fælles organisatorisk konstruktion.”

“At jernbanebranchen og flyvebranchen arbejder tæt sammen er en logisk udvikling som reaktion på de udfordringer medarbejderne på disse områder står overfor. Dansk Jernbaneforbund vil nu sammen med FPU rette henvendelse til LO og bruge den næste tid på at vende alle muligheder og finde den optimale konstruktion,” hedder det i en pressemeddelelse fra Dansk Jernbaneforbund.

En sammenlignelig samarbejdspartner
FPU og Dansk Jernbaneforbund understreger, at begge organisationer inden for en ny samlende ramme vil beholde deres selvstændighed og identitet.

“Vi har sat gang i en proces, hvor vi har vurderet, hvad der skal til for at en moderne luftfartsorganisation fremadrettet skal kunne klare sig i en svær branche. Vi skal finde en samarbejdspartner, der er sammenlignelig, og jernbanebranchen har mange af de samme udfordringer og en del lighedspunkter,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, til CHECK-IN.dk.

Hos FPU mener man ikke, at det nødvendigvis er medlemstallet, der giver en større politisk og faglig pondus. Serviceforbundet har i dag 24.000 medlemmer, mens Dansk Jernbaneforbund repræsenterer 5.600 medlemmer.

“For os er det være fuldstændig afgørende, at det er et LO-forbund, og derudover handler det om at komme et skridt videre. Vi er en udfordret global branche, og vi skal finde nogle at lege med, som har de samme udfordringer nationalt og på internationalt plan,” understreger Anders Mark Jensen.

FPU organiserer i dag omkring 1.500 piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører i Skandinavien og Grønland. Der er blandt andet tale om piloter og kabinepersonale i Air Greenland, Primera Air og Sun-Air samt piloter i Thomas Cook Scandinavia, Star Air og DanCopter.