Den nye bemaling af A380'eren hos det portugisiske wetleasing-flyselskab HiFly. Foto: HiFly

Hi Fly: 100 fly inden for 10 år

Det portugisiske wetleasing-flyselskab Hi Fly ser grundlag for at få en flåde på over 100 fly inden for de næste 10 år. Selskabet fokuserer primært på langdistancefly.

En flåde på omkring 30 fly skal i løbet af relativt få år vokse til 100 fly.

Sådan lyder den ambitiøse udmelding fra Hi Fly, der er et portugisisk wetleasing-flyselskab, som gennem flere år blandt andet har wetleaset langdistancefly til Norwegian.

“Jeg tror, ​​vi kan vokse meget mere. Jeg tror, vi i sidste ende kan vokse til over 100 fly. Alene i år faser vi fem fly ind. I løbet af de næste 10 år kan vi nå 100 fly – sandsynligvis før,” siger Paulo Mirpuri, administrerende direktør i Hi Fly, til Air Transport World.

Hi Fly råder i øjeblikket over en wetleasing-flåde bestående af én Airbus A380, syv A340, otte fly fra A330-familien samt fire A320-familiefly. Den sidste af to nye Airbus A330neo forventes leveret i juli. Herudover har selskabet 10 fly, der kan leases på såkaldt dry lease-kontrakt, hvor udlejer kun stiller fly til rådighed, mens lejer selv stiller med besætning.

Ønsker mere end to-tre A380
A380’eren fløj tidligere for Singapore Airlines, men blev indlemmet i Hi Flys flåde sidste år. Hi Flys ønske om at øge flåden betragteligt skal blandt andet ske gennem erhvervelsen af endnu flere A380’ere, som flyselskaberne måtte afhænde.

“Vores plan er at flyve med A380’eren i hele regnskabsåret, inden vi beslutter, hvornår vi skal introducere den næste, men sandsynligvis vil næste fly ankomme næste år. Vi tror på, at yderligere A380-fly vil tilgå vores flåde – vi skal have mere end to eller tre,” siger Paulo Mirpuri.

Flere lufthavnes tilgængelighed i forhold til at kunne modtage A380’eren har dog været en udfordring indtil nu, fortæller Hi Fly-direktøren. Der arbejdes således på at få flere lufthavne til at kunne håndtere verdens største passagerfly. Paulo Mirpuri forudser, at der vil komme endnu større efterspørgsel på wetleasing af A380.

En af det portugisiske flyselskab Hi Flys nye Airbus A319. Foto: Hi Fly

Udvider flåden med A319
Hi Fly har traditionelt set koncentreret sig om at have en langdistanceflåde bestående af fly fra Airbus, hvilket også vil have fokus fremover. Men i mandags kunne selskabet annoncere, at det har tilføjet tre nye Airbus A319-100 med plads til mellem 144 og 150 passagerer.

”Hi Fly er nu den førende wetleasing-operatør udelukkende med en Airbus-flåde. Vores flåde tilbyder kunderne alle muligheder fra A319 helt til A380. Vi er derfor glade for at være i stand til at tilbyde dette komplette udvalg af fly til vores kunder,” siger Paulo Mirpuri i en pressemeddelelse.

Alle Hi Fly-fly er beskæftiget
Groundingen af Boeings MAX-fly og udfordringer med Rolls-Royce Trent 1000-motorerne, der har ramt 787 Dreamliner-operatører, har fået efterspørgslen på wetleasing i vejret, beretter Paulo Mirpuri.

“Vi har hjulpet flere flyselskaber, der har problemer med deres motorer eller fly. Dette sætter yderligere pres på markedet. Vi er typisk udsolgt i de fleste måneder i år. Hvis vi havde flere fly, er vi sikre på, at vi kunne hjælpe flere flyselskaber,” siger Hi Fly-direktøren til Air Transport World.

Hi Fly-kunderne indbefatter typisk flyselskaber, regeringer, rejsearrangører, virksomheder, privatpersoner og militæret. Wetleasing-selskabet har en driftstilladelse i både Portugal og Malta og har licens til at operere i hele verden.

 

Relaterede artikler:

HiFly lander første kunde til A380

Hifly modtager to Airbus A380

Langdistancefly på europæiske Norwegian-ruter

Ingen sommer uden Hifly i Norden

Hifly skal flyve for SAS