Den nye Airbus A321LR med registrering TF-IAA til Icelandair. (Foto: Icelandair)

Icelandair har modtaget første Airbus A321LR

Tirsdag tog Icelandair imod sit første Airbus-fly nogensinde, og den langtrækkende A321LR’er vil få sin debut i næste uge på ruteflyvninger til Stockholm og København.

En ny epoke er begyndt hos Icelandair, da flyselskabet tirsdag 3. december kunne fejre modtagelsen af et spritnyt fly.

Således kunne Icelandair tage imod det første Airbus-fly i selskabets 87-årige historie, og der var tale om en Airbus A321LR med registrering TF-IAA. Flyet er det første af fire fly af denne type, som er sat til levering frem mod sommeren 2025. Flyet er leaset af SMBC Aviation Capital Limited.

A321LR skal erstatte Boeing 757, som har været rygraden i Icelandairs flåde i flere årtier. A321LR’eren har plads til i alt 187 passagerer – herunder 22 i Saga Premium og 165 på Economy.

Flyets er udstyret med Pratt & Whitneys GTF-motorer, og rækkevidden er op til 7.400 kilometer. Dette gør, at A321LR’eren kan flyve til alle destinationer i Icelandairs rutenetværk, som Boeing 757-flyene hidtil har kunnet.

Styrker forretningsmodellen og øger fleksibiliteten
Det forventes, at A321LR vil bruge 30 procent mindre brændstof end Boeing 757, hvilket understøtter Icelandairs bestræbelser på at være mere bæredygtig. Bogi Nils Bogason, koncernchef hos Icelandair, kalder det en milepæl at have fået den første A321LR’er.

”Flyet vil frigøre nye muligheder for vores selskab og for Island som destination og knudepunkt mellem kontinenter. Den effektive A321 vil yderligere styrke vores forretningsmodel, øge vores fleksibilitet og yderligere understøtte vores bæredygtighedsarbejde,” siger han.

Benoît de Saint-Exupéry, kommerciel direktør hos Airbus, er glad for at have fået Icelandair ind i folden som kunde.

”Denne milepælslevering er derfor et vidnesbyrd om vores fælles engagement i innovation og ekspertise inden for luftfart. Vi værdsætter den tillid, Icelandair har vist Airbus, og ser frem til at støtte deres fortsatte succes, mens de yderligere bidrager yderligere til Islands økonomiske vækst,” lyder det.

Mere bagageplads og nyeste underholdningssystem
Den såkaldte Airspace-kabine i Airbus A321LR har ekstra store kabinehylder, der har 60 procent mere plads sammenlignet med fly fra tidligere generationer. Det skulle give en mere smidig boarding for både passagerer og kabinepersonale.

Herudover vil Icelandair-passagererne kunne nyde WiFi-forbindelse gate-til-gate og det nyeste underholdningssystem – Astrova-systemet fra Panasonic Avionics. Flyets lyssystem vil desuden forbedre velvære og den overordnede passageroplevelse om bord, ligesom flyets sæder fra Geven også er af højeste komfort.

A321LR er desuden i stand til at operere med op til 50 procent bæredygtigt flybrændstof – også kaldt SAF – i tankene. Dette øges til 100 procent i 2030.

Debuterer til Stockholm og København
TF-IAA er sat til at debutere for Icelandair 10. december 2024 med en rundtur til henholdsvis Stockholm og København. Der lægges ud med en tur til den svenske hovedstad, inden der flyves fra Keflavik-lufthavnen til den danske hovedstad på rutenummer FI212 med afgang klokken 16.05 lokal tid i Island.

Det er planen, at der i løbet af 2025 skal benyttes Airbus A321LR til en række destinationer i Europa samt til Portland og Seattle i USA og Toronto i Canada.

Icelandair har bestilt i alt syv Airbus A321LR på leasingaftaler, og herudover har selskabet en ordre på 13 af den ultra-langtrækkende flytype Airbus A321XLR med en option på yderligere 12 fly.

Flåden hos Icelandair består i øjeblikket af i alt 46 fly. Foruden den nye A321LR’er råder selskabet over 21 Boeing 737 MAX, 13 Boeing 757, fem Boeing 767 samt seks Dash 8-fly.

 

Relaterede artikler:

Debuterer med A321LR til Stockholm og København

Icelandair afslører første Airbus A321LR

Icelandair øger igen ordre på Airbus A321LR