Icelandair har indgået samarbejde med den norske pilotskole Pilot Flight Academy. Foto: Pilot Flight Academy

Icelandair i samarbejde med norsk pilotakademi

Icelandair har indgået samarbejde med den norske flyveskole Pilot Flight Academy om uddannelse af piloter til selskabets fly. Uddannelsen varer halvandet år og foregår blandt andet i USA.

For at sikre et tilstrækkeligt antal piloter fremover har Icelandair indgået et strategisk partnerskab med Pilot Flight Academy (PFA), der har base i norske Torp-Sandefjord.

Aftalen indebærer, at Pilot Flight Academy forpligter sig til at uddanne piloter til Icelandair. Uddannelsen er tilrettelagt sådan, at den tager 18 måneder at gennemføre. Den første fase af uddannelsen foregår i Norge, hvorefter pilotaspiranterne vil fortsætte til PFAs træningsbase i Denton i den amerikanske delstat Texas. Her skal de være i fem måneder.

Den sidste – og mere avancerede – træning udføres i Torp, og efter endt uddannelse hos PFA skal eleverne gennemgå tre måneders specifik træning på blandt andet Boeing 737 hos Icelandair.

Således vil piloteleverne kun 21 måneder efter påbegyndt uddannelse være klar til at flyve for Icelandair.

Vigtigt at tilbyde høj kvalitet
Bogi Nils Bogason, koncernchef hos Icelandair, er glad for at have indgået aftalen med Pilot Flight Academy.

”Som ø-nation er Island afhængig af lufttransport. Det er derfor meget vigtigt at tilbyde uddannelse af høj kvalitet i de specialiserede job, der udføres i luftfarten. Selvom der stadig er stor efterspørgsel efter job hos Icelandair, er det meget vigtigt at støtte selskabets og vores teams fortsatte vækst i fremtiden,” siger han.

Flåden hos Icelandair består i øjeblikket af i alt 47 fly – herunder 18 Boeing 737 MAX, 18 Boeing 757, fem Boeing 767 samt seks Dash-8.

Boeing har udsendt prognoser, der viser, at luftfartsindustrien får brug for 739.000 nye piloter frem til 2039. Europa forventes alene at ville få brug for cirka 6.000 nye piloter årligt.

Flyselskaber skal selv være aktive
Mikael Erikson, der er administrerende direktør hos Pilot Flight Academy, mener, at en af de primære udfordringer er at tiltrække nok unge mennesker til branchen. Han nævner, at flyveskolen for nyligt lancerede et legatprogram, der indebærer to stipendier til en værdi af over én million norske kroner, der tildeles kandidater, der kan være stærke ambassadører for pilotfaget.

Hvis flyselskaberne skal have et tilstrækkeligt udbud af piloter i fremtiden, skal selskaberne også selv være aktive i processen, lyder det.

”Ansvaret for at uddanne nok piloter påhviler hele industrien. Konkurrencen om talent er intens, og eleverne forventer høj kvalitet, jobsikkerhed og gunstige forhold. Det her initiativ fra Icelandair er et glimrende eksempel på, hvordan flyselskaber kan sikre kritiske ressourcer og bidrage til at tackle den globale pilotkrise,” mener Mikael Erikson.

Det første hold af pilotaspiranter forventes at blive indskrevet i pilotprogrammet hos Pilot Flight Academy i november i år. Flyveskolen har i øjeblikket omkring 300 pilotelever.

 

Relaterede artikler:

Icelandair: Største overskud i et andet kvartal i syv år

Icelandair bekræfter ordre på Airbus A321XLR

Investerer millionbeløb i kadetprogram for piloter