Olivier Jankovec, direktør for ACI Europe. (Foto: ACI Europe)

International kritik af dansk passagerafgift

Den internationale lufthavnsorganisation ACI Europe retter skarp kritik mod den foreslåede danske passagerafgift, som organisationen kalder ‘politisk greenwashing’.

Den kommende danske passagerafgift har ikke den klare grønne farve, som den burde have. Den er faktisk mere grå, da halvdelen af provenuet skal gå til at finansiere forhøjelsen af ældrechecken, så op imod 300.000 pensionister kan modtage 4.800 kroner årligt. 

Den samlede danske luftfartsbranche stiller sig meget kritiske over for regeringens forslag, der ikke i det omfang, der var forventet, bidrager til en reel grøn omstilling af luftfarten.

Det har fået den europæiske lufthavnsorganisation ACI Europe (Airport Council International), der organiserer over 500 lufthavne i 55 lande, til at reagere. Organisationen hæfter sig ved, at den største del af provenuet fra afgiften går til at finansiere velfærd, hvilket vil skade danske lufthavnes konkurrenceposition.

‘Politisk greenwashing’
ACI Europe bemærker også, at danske lufthavne i København, Roskilde, Billund og Aarhus allerede er langt fremme med indsatser for at reducere CO2-udledningen og sigter på at nå de formulerede 2030-mål.

Olivier Jankovec, generaldirektør for ACI Europe retter derfor en skarp kritik mod den danske regerings forslag, hvilket også er udtrykt i et brev til transportminister Thomas Danielsen (V).

“Denne foreslåede afgift er i sandhed uhensigtsmæssig og udgør i det væsentlige politisk greenwashing mere end noget andet. I stedet for at hjælpe lufthavne og luftfart med at dekarbonisere, vil den faktisk have den modsatte effekt ved at omdirigere hårdt tiltrængte finansielle ressourcer væk fra sektoren.”

For at leve op til EU’s Fit for 55-pakke skal luftfartens samlede økosystem i Europa samlet investere omkring 820 milliarder euro, eller godt 6.115 milliarder kroner, inden 2050, hvorfor der ifølge ACI-direktøren er brug for støtte og ikke nye skatter og afgifter.

“Denne afgift vil også risikere at skade Danmarks konnektivitet og dets økonomi. Danmarks flyforbindelser er i år stadig 10 procent under niveauet fra før COVID-19, så det er klart, at indførelsen af nye omkostninger på flyrejser ikke vil skabe yderligere fremskridt i forhold til fuldt ud at genoprette og udvikle disse forbindelser,” lyder det fra ACI-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Minister forsøgte at dæmpe oprørt luftfartsbranche

Passagerafgift får ikke danskerne til at flyve mindre

Differentieret passagerafgift fra 60 til 390 kroner