I sidste uge købte Iran Air 118 nye fly hos Airbus. Nu har flyselskabet bestilt 40 nye ATR 72-600 fly til en samlet listepris på 7,5 mia. kroner.
Indgåelsen af en atomnedrustningsaftale for Iran blev samtidig startskuddet til oprustning i den civile luftfart for landet, der gennem en årrække har været ramt af embargo, der blandt andet har omfattet civile fly.
I sidste uge kunne Iran Air sætte underskriften på den første større flykontrakt efter, at sanktionerne mod landet er ophævet. Airbus fik en ordre på 118 nye fly, hvoraf 73 var langdistancefly. Ordreværdien i listepriser var på 235 mia. kroner, selvom det iranske flyselskab nok har fået en klækkelig volumenrabat.
Shopping-turen fortsatte til den italiensk-franske flyproducent ATR, hvor det blev underskrevet en aftale om køb af 40 nye ATR72-600 turbopropfly. Ordren er fast på de første 20 fly, mens de resterende 20 er på en købsoption.
ATR oplyser, at ordreværdien er på en milliard euro, hvilket svarer til 7,5 mia. danske kroner.
Bidrager til ny æra i Iran
Italien og Frankrig, som den iranske præsident Hassan Rouhani besøgte i sidste uge, har også strakt sig langt for at sikre, at flyordren gik til ATR.
Det er således attraktive eksportkreditordninger fra henholdsvis franske Sace og italienske Coface, der har bidraget til finansieringen af flykøbet.
Med leveringen af ATR-flyene til Iran Air åbner det kæmpemæssige iranske marked sig for ATR, der leverede sit første fly til et af landets flyselskaber i 1992.
“Vi er stolte over, at kunne bidrage til denne nye æra i Iran ved at levere et fly til det nationale flyselskab, der vil kunne bidrage til at genoprette og udvikle den regionale transport på tværs af landet. Vi ser frem til at tilbyde Iran Airs passagerer de højeste standarder i komfort og driftssikkerhed såvel som en enestående operationel fleksibilitet hos ATR72-600 flyene,“ siger Patrick de Castelbajac, der er koncernchef hos ATR.
Amerikanske Boeing, canadiske Bombardier og brasilianske Embraer har endnu ikke indgået aftaler med Iran Air.