COMAC C919 ved første kommercielle flyvning. (Foto: COMAC|Xinhua)

Kina skrev luftfartshistorie med C919

COMAC C919, kort- og mellemdistanceflyet, der skal udfordre Airbus og Boeing, har gennemført den første kommercielle passagerflyvning fra Shanghai på vegne af China Eastern Airlines.

Der blev søndag skrevet luftfartshistorie i Kina, da et fly med rutenummer MU9191 fra China Eastern Airlines gennemførte en kommerciel flyvning fra Shanghai til Beijing.

Det var nemlig hverken et fly fra Airbus eller Boeing, der transporterede passagerene fra millionbyen ved Yangtze-deltaet til den kinesiske hovedstad i nord. Det var i stedet det første kinesiskproducerede kort- og mellemdistancefly af typen COMAC C919, der tilbagelagde de 1.075 kilometer fra Shanghai til Beijing på en time og 57 minutter.

Ombord på flyet, der har fået registreringen B-919A, var 128 passagerer, der blev modtaget standsmæssigt i Beijing Capital International Airport med vandkaskader fra brand- og redningskøretøjer, som det er traditionen ved den slags begivenheder

Forventer stor fremtid for flyet
Flyprojektet blev oprindeligt besluttet i 2007, og det har således taget China Commercial Airport Corporation of China (COMAC) at udvikle og certificere flyet, der rullede af produktionslinjen i Shanghai i november 2015 forud for jomfruflyvningen i 2017.

“Den første kommercielle flyvning er en ceremoni for det nye flys voksende fremtid, og mulighederne for C919 vil blive bedre og bedre, hvis den består markedets test,” siger Zhang Xiaoguang, direktør for salg og marketing i COMAC.

Begivenheden blev transmitteret af den statslige tv-station CCTV, hvor præsident Xi Jinping hyldede projektet som en triumf for kinesisk innovation.

Konkurrence til Airbus og Boeing
Med COMAC-flyet i kommerciel drift har duopolet Airbus og Boeing fået sig en mulig konkurrent, hvis flyet for alvor slår igennem i Kina, der i dag er verdens næststørste luftfartsmarked og med potentiale til at blive det største i løbet af få år.

I dette marked har Airbus og Boeing et godt fodfæste med Airbus A320 og Boeing 737, men Kina får mulighed for at reducere afhængigheden af de to flygiganter, selvom en lang række komponenter til flyproduktionen kommer fra leverandører i USA og Europa.

COMAC C919 er hos China Eastern Airlines leveret i en udgave med 164 sæder i en toklasses konfiguration.

Samlet lyder ordrebogen hos COMAC på flere end 500 fly, hvor langt hovedparten er fra leasingselskaber. Indtil videre er der syv kinesiske flyselskaber, der samlet har bestilt omkring 100 eksemplarer af flyet.

 

Relaterede artikler:

China Eastern kan få debut med C919 om fire uger

COMAC C919 godkendt til at flyve i Kina

Kinesisk COMAC-fly på besøg i Norden