En Airbus A330-300 fra KLM. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

KLM stopper igen overflyvning af Iran og Irak

Den 23. januar begyndte KLM som det første europæiske flyselskab igen at anvende iransk og irakisk luftrum, men nu undgår det hollandske flyselskab atter disse luftkorridorer.

KLM valgte at omlægge selskabets ruter fra Amsterdam til destinationer i Mellemøsten og det sydøstlige Asien fra den 8. januar for at undgå at flyve gennem iransk og irakisk luftrum. Selskabet besluttede dette på baggrund af den tilspidsede situation i Mellemøsten, hvilket også var tilfældet hos flere andre europæiske flyselskaber.

To uger senere – den 23. januar – besluttede KLM som det første europæiske flyselskab igen at benytte luftkorridorerne over Iran og Irak. Det hollandske flyselskab vurderede i samarbejde med blandt andet de hjemlige myndigheder, at det igen var sikkert at flyve ind i disse luftrum.

Nu har KLM imidlertid atter valgt at flyve uden om Iran og Irak. Siden torsdag har selskabet fløjet en omvej på vejen mod de mellemøstlige og asiatiske destinationer. Årsagen er, at KLM har codeshare-samarbejde med Air France og Delta Air Lines, og begge flyselskaber undgår fortsat iransk og irakisk luftrum. Det meddeler KLM i en erklæring.

De franske og amerikanske myndigheder har endnu ikke åbnet luftrummene over Iran og Irak for de to landes flyselskaber og statsborgere. Og KLM må på den baggrund følge retningslinjerne hos samarbejdspartnerne for at kunne medtage passagerer fra USA og Frankrig.

Omlægning indtil 12. februar
Så længe de franske og amerikanske myndigheder ikke tillader flyvning over Iran og Irak, vil KLM holde sig uden for disse luftkorridorer. I første omgang dog frem til den 12. februar, skriver det hollandske medie luchtvaartnieuws.nl. At KLM pt. ikke flyver over disse to lande er således ikke et spørgsmål om sikkerhed, men derimod udelukkende for at følge partnerselskabernes retningslinjer.

KLM bruger et sikkerhedsstyringssystem til at analysere risici og dermed finde sikre flyveveje. Det var ud fra dette system, at det hollandske selskab i sidste uge igen besluttede at operere ind over Iran og Irak i modsætning til en masse andre flyselskaber.

Den 16. januar udsendte Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) en erklæring, hvori det blev frarådet at overflyve Iran i lave højder i seks måneder frem. En flyvehøjde over dette luftrum på mindst 25.000 fod (7.620 meter, red.) blev anbefalet.

Mens myndighederne i visse lande fortsat forbyder flyselskaber at overflyve Iran og Irak, har regeringer i andre lande – som beskrevet – igen givet lov til at anvende disse luftrum. I sidste uge meddelte blandt andet Storbritannien og Tyskland, at kommercielle flyselskaber fra de to lande igen kunne flyve sikkert over Iran og Irak.

 

Relaterede artikler:

KLM overflyver atter Iran og Irak

Frafråder overflyvning af Iran i seks måneder

Flyselskaber suspenderer ruter til Irak og Iran