London City Airport med Londons skyline i baggrunden. (Foto: London City Airport)

London City Airport vil have tilladelse til A320neo

London City Airport har hos de britiske luftfartsmyndigheder søgt om lov til at modtage Airbus A320neo. Flytypen vil muliggøre vækst i lufthavnen uden at øge antallet af flyvninger.

Ganske tæt på bymidten i den britiske hovedstad ligger London City Airport, der som følge af beliggenheden har visse begrænsninger både i forhold til banestørrelse og støjgener.

Lufthavnen har en bane på 1.508 meter, og den største Airbus-flytype, der har tilladelse til at lande der, er A319. Men det ønsker London City Airport nu at ændre.

Således har London City Airport indsendt en ansøgning til de civile britiske luftfartsmyndigheder, Civil Aviation Authority (CAA), hvor der anmodes om tilladelse til, at Airbus A320neo kan operere i lufthavnen.

Har fået øget passagerloftet
London City Airport vil vækste på den mest bæredygtige måde, og i den forbindelse vil lufthavnen gerne introducere renere og mere støjsvage fly – som eksempelvis Airbus A320neo.

Hvis ansøgningen bliver godkendt, vil den centralt beliggende hovedstadslufthavn være i stand til at nå sin tilladte passagerkapacitet med færre flyoperationer. Det vil stimulere økonomisk vækst og samtidig opretholde driftseffektiviteten, lyder det.

A320neo vil åbne op for nye ruter, blandt andet fordi flere flyselskaber råder over denne nyere og mere miljøvenlige flytype frem for den lidt mindre og ældre Airbus A319.

I august 2024 fik London City Airport af den britiske regering godkendt ønsket om at øge det årlige passagerloft fra 6,5 millioner til ni millioner inden 2031. Tilladelsen indeholdt ikke nogen stigning i det tilladte antal årlige flyoperationer og ingen ny infrastruktur. Således skal væksten komme via flytyper med flere sæder.

A320neo vil accelerere flådefornyelser
London City Airport ser Airbus A320neo som nøglen til at kunne tilbyde flere ruter til fritidsrejsende, og hver flyvning kan altså medtage flere rejsende end de nuværende fly i lufthavnen. A320neo med udelukkende economy class-sæder har plads til cirka 180 passagerer, mens A319 med samme konfiguration har plads til cirka 150 passagerer.

Ved A320neo-ansøgningen anmoder London City Airport også om godkendelse til en ny flyveprocedure (RNP AR), som vil ændre indflyvningsvinklen for denne flytype ved hver baneende.

”Den potentielle introduktion af A320neo-flyet i London City Airport er utrolig spændende. Det ville udvide udvalget af fritidsdestinationer for vores passagerer, muliggøre vækst uden at øge antallet af flybevægelser, levere tiltrængt økonomisk vækst og fremskynde flådefornyelser til renere og mere støjsvage fly fra den nyeste generation,” siger Alison FitzGerald, administrerende direktør i London City Airport.

Blandt operatørerne i London City Airport er blandt andet British Airways, KLM, Swiss, ITA Airways og Luxair.

 

Relaterede artikler:

London City Airport vil satse mere på fritidstrafik

Flytrafik i London-lufthavn bliver nu fjernstyret

Lukker ikonisk business class-rute