MH17-flyet fra Malaysia Airlines, der styrtede ned over Ukraine den 17. juli, blev ramt omkring cockpitsektionen af mange ”højenergiobjekter”, konkluderer de hollandske myndigheder i en rapport, der er klinisk renset for udpegning af ansvarlige.
Det Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines med kaldesignalet MH17, der styrtede ned over Ukraine den 17. juli i år, fejlede intet. Og det var ikke en motoreksplosion eller andre fejl på flyet, der fik det til at styrte til jorden. Det fløj ubesværet på en sydøstlig kurs i en højde på 10 kilometer, da det blev ramt udefra af mange ”højenergiobjekter”. Det fik flyet til at eksplodere i luften. Det gik ikke først i stykker, da det ramte jorden. Det er konklusionen i en foreløbig rapport udarbejdet af den hollandske havarikommission.
298 personer omkom ved styrtet. Flyet var på vej fra Amsterdam i Holland til Kuala Lumpur. Af de 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer havde de 193 hollandsk statsborgerskab og derfor overgav de ukrainske havarimyndigheder seks dage efter ulykken ansvaret for at lede efterforskningen til den hollandske havarikommission.
Fortsatte gennem luften
De hollandske myndigheder har dog haft begrænsede muligheder for at undersøge vragresterne, og derfor bygger flere af rapportens konklusioner da også primært på billeder af vragdelene. Billeder af cockpitsektionen får myndighederne til at konkludere, at det var her flyet blev ramt af højenergiobjekter.
De hollandske myndigheder har haft lejlighed til at inspicere det område på cirka 10 gange fem kilometer, hvor vragresterne faldt ned. Her fandt de, at rester af flyets front og cockpit lå tættest på det sted i 10 kilometers højde, hvor flyet befandt sig på ulykkestidspunktet. Og vragresterne lå adskillige kilometer væk fra resterne af flyets centersektion og halesektion. På den baggrund konkluderer hollænderne, at den forreste del af flyet eksploderede først, mens midtersektionen, vingerne og halesektion fortsatte gennem luften et stykke tid inden også eksploderede.
Tungen lige i munden
Der blev allerede kort efter ulykken spekuleret kraftigt i, at flyet skulle være blevet skudt ned med jord-til-luft missiler af russiske separatister. Men den konklusion afholder hollænderne sig fra at drage. Ved at vælge ordet højenergiobjekter og ikke gå skridtet videre og sige missiler, forsøger de hollandske myndigheder at holde tungen lige i munden og ikke direkte udpege nogle ansvarlige for ulykken.
Uroen på landjorden i det område flyet fløj henover betød, at der var et flyveforbud i området op til 9.700 meter. MH17 og tre andre fly fløj på ulykkestidspunktet henover området i en højde på mere end 9.700 meter.
Normalt er det kutymen, at havarimyndighederne i det land et fly er styrtet leder efterforskningen og ofte får assistance fra havarimyndighederne i flyets hjemland. I visse tilfælde kan også flyproducenterne Boeing og Airbus bidrage til efterforskningen sammen med de amerikanske eller franske havarimyndigheder. I forbindelse med MH17 har myndighederne i Holland og Australien også været inddraget. Der var 27 australiere ombord.