Norwegian Boeing 737-800 i Aalborg Lufthavn: (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Millionregning på vej til Norwegian

Det norske lavprisflyselskab Norwegian skal sammen med andre udenlandske flyselskaber fremover bidrage til betalingen af Trafikstyrelsens tilsyn og tjenester gennnem et safety-bidrag. Dermed er en millionregning på vej til Norwegian og selskabets passagerer.

SAS og de dansk-registrerede flyselskaber skal fremover ikke alene bære omkostningerne ved de lovbefalede tilsynsaktiviteter med den civile luftfart i Danmark.

Det er konskevensen af et nyt lovforslag, der netop er sendt i høring hos luftfartens interessenter.

Trafikstyrelsens tilsyn ønskes fremadrettet finansieret gennem et safety-bidrag på 6,00 kroner per passager, der opkræves af samtlige flyselskaber, der anvender danske lufthavne til afrejse – uanset om flyselskabet er dansk eller udenlandsk.

Hidtil har det kun været de danske flyselskaber, der har bidraget til at afholde Trafikstyrelsens omkostninger. Her har SAS taget den største part, hvor beløbet i gennemsnit i de senere år har været på 11,4 mio. kroner. Øvrige store bidragsydere er A.P. Møller-fragtselskabet Star Air, charterflyselskabet Thomas Cook Airlines samt Air Greenland og Primera Air, der alle har betalt mere end en million kroner årligt. Samlet har de danske flyselskaber hidtil betalt i omegnen af 30 mio. kroner årligt.

I den nuværende model er det således alene de danske luftfartsselskaber, flyvesikringstjenesten Naviair, lufthavne, luftfartsskoler, licens- og certifikatindehavere m.v., der har bidraget til finansieringen af Trafikstyrelsens tilsynsaktiviteter. De udenlandske selskaber og deres passagerer, der anvender danske lufthavne, bidrager ikke idag hertil, uanset at de også har gavn af Trafikstyrelsens tilsyn. Men den forelslåede omfordelingsmodel, vil de danske luftfartsselskabers konkurrenceevne kunne styrkes.

Norwegian skal betale mest
Det største udenlandske flyselskab i Danmark er lavprisflyselskabet Norwegian. Dermed bliver det også Norwegian, der skal bære den største byrde blandt deudenlandske selskaber, hvis lovforslaget om et safety-tillæg bliver vedtaget med ikrafttræden den 1. juli næste år.

Det skønnes, at Norwegian vil skulleafregneover 12 mio. kroner i safety-tillægtil Trafikstyrelsen baseret på det aktuellepassagertal i Danmark.

“Vi har en forventning om, at taksterne iKøbenhavns Lufthavnog andre danske lufthavne eventuelt nedsættes tilsvarende, så det ikke nødvendigvis bliver passagererne, der skal betale for tilsynsaktiviteterne,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er Norwegians danske presse- og markedschef.

Han peger samtidig på, at taksterne i Københavns Lufthavn i forvejen ligger på et højt niveau sammenlignet med lufthavnene i Stockholm og Oslo.

“Hvis eksempelvis Naviair og Københavns Lufthavne A/S slipper for at betale med den nye afregningsmodel, så må der komme til at blive en forhandling her.“

Norwegian har forståelse for, at man i fællesskab skal bidrage til tilsynet, idet samme model kendes fra blandt andet Norge og Sverige.

“Det vigtigste for os er, at det er lige for alle,“ pointerer Johan Bisgaard Larsen. ”Jeg er doglidt skuffet over, at Norwegian som det største udenlandske flyselskab ikke er taget med på høring. Det er skuffende at skulle erfare om dette tiltag gennem medierne.”

Omkostningslettelse hos SAS
Hos SAS er der udsigt til en omkostningslettelse, hvis det nye lovforslag bliver vedtaget. SAS har godt nok flest afrejsende passagerer fra danske lufthavnen, men fidusen er, at der bliver tale om en gennemfakturering, da SAS blot skal opkræve gebyret på vegne af Trafikstyrelsen. I dag har SAS derimod indeholdt 10-11 mio. kroner årligt i omkostninger til Trafikstyrelsen.

“De seks kroner er nødvendigvis ikke noget, der bliver lagt oveni billetten. Det bliver en konkret vurdering på de enkelte ruter, om det er passagererne eller SAS, der skal afholde omkostningen,“ siger Lars Wigelstorp Andersen, der er Direktør, Public Affairs &. Infrastructure i SAS.