Det nye Airbus A350-fragtfly forventes at blive forsinket i et år, og vil dermed først være klar til kunderne i 2027. Problemer i forsyningskæden er angiveligt årsag til forsinkelsen.
I juli 2021 blev det officielt, at Airbus ville tilbyde et nyt fragtfly baseret på producentens eksisterende A350-flytype.
Oprindeligt skulle flyet have været i luften i 2025, men dette blev siden udsat til 2026. Og nu lader det til, at kunderne må vente endnu længere på at tage den nye fragtflytype i brug.
Således skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af kilder i branchen, at udrulningen af det første A350F-fragtfly forventes forsinket i op til et år. Dermed vil flyet altså angiveligt først være klar tidligst i 2027.
Airbus har ikke ønsket at kommentere på den angivelige ændring i tidsplanen for dets nye A350F-fragtfly, der er tænkt til at tage kampen op med en fragtflytype som 777F-flyet fra Boeing.
Udfordringer i forsyningskæden
Årsagen til forsinkelsen af Airbus A350F skal være problemer med forsyningskæden. Airbus kæmper samtidig også med at øge produktionen af A350-passagerfly som følge af forsinkelser i leveringen af dele til flyenes skrog fra Spirit AeroSystems, lyder det fra kilder ifølge Reuters.
I øjeblikket producerer Airbus omkring seks A350-fly om måneden, men forsyningskædeudfordringerne gør det således svært at øge dette antal. Ikke desto mindre har Airbus fortsat et erklæret mål om at ramme 12 A350-fly om måneden i løbet af 2028 – inklusiv både passager- og fragtfly.
Fragtfly er ifølge Reuters i høj kurs i øjeblikket, og særligt de mellemøstlige flyselskaber har stor efterspørgsel på disse fly.
Boeing lancerede nyt fragtfly halvt år efter Airbus
I slutningen af januar 2022 var det Boeings tur til at lancere et helt nyt fragtfly, der er udpeget til at tage kampen op med A350F-flyet fra Airbus. Navnet på flyet er Boeing 777-8F, og det er udviklet fra Boeings kommende 777X-serie.
Det nye Boeing-fragtfly vil være baseret på den mindste variant, 777-8, fra 777X-modelserien. Modsat vil A350F være baseret på den største variant fra A350-serien – nemlig A350-1000.
De to nye fragtflytyper er stort set identiske på længde og nyttelast, mens A350F’eren vil kunne flyve omkring 500 kilometer længere end sin amerikanske 777-8F-konkurrent.
Flere kunder til hvert fragtfly
Airbus har fået over 60 ordrer på A350F – herunder blandt andet syv bestillinger fra Singapore Airlines, fire fra Air France og 10 fra Etihad Airways.
Der er også modtaget en række ordrer på Boeing 777-8F. Qatar Airways har bestilt 34 fragtfly med option på yderligere 16, og selskabet bliver også lanceringskunde på flyet. Herudover har blandt andet Lufthansa bestilt syv fly og Cargolux 10 fly.
Boeing 777-8F var oprindeligt planlagt til at komme ud til kunderne i 2027, men i november sidste år blev lanceringen udskudt til 2028. Dermed ser det i øjeblikket ud til, at Airbus fortsat kommer før Boeing med et nyt fragtfly.
Relaterede artikler:
Officielt: Airbus vil tilbyde A350 som fragtfly