Emirates Boeing 777-200.

Opskriften på succes hos Emirates

Emirates ekspanderer, har milliardstore overskud og sidder med verdens største ordrebog på nye fly. En ny rapport løfter sløret for en del af det mellemøstlige luftfartsselskabs succes.

Hvad er det lige de kan, som andre ikke formår?

Det spørgsmål har mange finansanalytikere og ikke mindst konkurrenter stillet sig selv, når de har set resultaterne hos det ekspansive mellemøstlige luftfartsselskab Emirates.

Alene i finansåret 2010/11 fik Emirates et milliardoverskud, Med en rekordhøj vækst, en enorm ordrebog ogoverskud ikke færre end 23 år i træk flyver Emirates ganske enkelt i højere luftlag end alle andre konkurrenter.

Flere af de store europæiske netværksselskaber er mere end nervøse, og kritikken har været, at selskabet indirekte skulle være subsidieret af en nærmest uudtømmelig pengekasse hos ejerne.

Den præcise opskrift på succes kendes naturligvis ikke, men en ny rapport fra Oxford Economics løfter en del af sløret.

Ifølge den netop offentliggjorte rapport fungererDubais model for luftfart ikke mindst fordi der er skabt et konkurrencedygtigt samspil mellem Emirates og Dubai Airports, der har planer om at blive verdens største lufthavn i 2020.

I den 60 sider lange rapport “Explaining Dubai’s Aviation Model” konkludereranalysefirmaetOxford Economics, at Emirates og Dubai Airports har skabt et effektivt samspil, der tager udgangspunkt i kundernes ønsker og behov.

Luftfartsbranchen i Dubai skaber store økonomiske fordele for landet i De Forenede Arabiske Emirater, men også de lande, som selskabet flyver til.

Rapporten afviser, at skjult statsstøtte er forklaringen på selskabets succes, der derimod skyldes en effektiv forretningsmodel.

Dubais luftfartssektor alene skaber arbejde til omkring 125.000 personer, og sikrer hvert år landet milliardindtægter fra turisme, idet næsten alle turister i landet ankommer med fly.

Sammenlagt står luftfartsbranchen og afledte industrierfor omkring 28 % af Dubais bruttonationalprodukt.

Den store succes skyldes ifølge rapporten ikke statstøtte, men derimod en praktisk forståelse og opbakning fra regeringen omkring luftfartsbranchens betydning og et stærkt fokus på vækst, ikke mindst i nye markeder, der ikke hidtil har været betjent effetkivt.

Samtidig indtager Dubai en favorabel geografisk position som bindeled mellem Europa, Asien og Afrika.

Selskabets succes har gjort Emirates til et af de mest beundrede og samtidig mest frygtede i branchen. Mens mange andre netværksselskaber kigger måbende til, formår Emirates at øge overskud og samtidig udbygge rutenetværket i imponerende hast.

“Emirates udfordrer til stadighed forestillingen om luftfartsindustriens begrænsninger, og opfordrer til fuldkommen fri konkurrence, der uomtvisteligt vil være en fordel for kunden,“ sagde koncernchef i Emirates, Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum i forbindelse med årsregnskabet.

Men skal man tro Oxford-rapporten, er der altså ingen hemmelige opskrifter eller statsstøtte bag, blot sund konkurrence og et klart vækstfokus.

Den 1. august åbner Emirates en ny rute fra Dubai til København med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer.