Visualisering af den nye internationale lufthavn i Nuuk. Foto: Kalaallit Airports

Kontrakter om nye lufthavne er underskrevet

Kalaallit Airports og Munck Gruppen har tirsdag underskrevet kontrakterne på anlæggelsen af nye landingsbaner i de grønlandske lufthavne i Nuuk og Ilulissat.

Anlæggelsen af de nye og omdiskuterede landingsbaner i Nuuk og Ilulissat vil gå i gang om ganske kort tid.

Tirsdag blev hovedentreprisekontrakterne om anlæggelse af banerne underskrevet af de to parter, Kalaallit Airports International A/S og Munck Gruppen A/S. Kontrakterne er indgået inden for rammerne af den anlægslov, der blev vedtaget af Grønlands Landsting (Inatsisartut) sidste år.

Begge nye landingsbaner vil blive på 2.200 meter, og de vil blive bygget med ILS (Instrument Landing System), der er præcisionslandingsudstyr. Det vil betyde, at flyene kan lande ved nedsat sigtbarhed.

Munck Gruppen er en dansk entreprenør med hovedsæde i Nyborg. Entreprenøren begyndte allerede i juli at iværksætte de to lufthavnsprojekter, efter der var opnået enighed om kontrakterne med Kalaallit Airports. Anlæggelsen af de to nye landingsbaner begynder efter planen senest den 1. oktober og skal stå færdige i slutningen af 2023.

Kontrakter underskrevet i København
I 2020 bliver anlæggelsen af lufthavnsbygningerne sat i udbud. De vil omfatte tidssvarende og moderne terminaler, nye kontroltårn og nye servicebygninger. Bygningsarbejdet skal efter planen være færdiggjort samtidig med landingsbanerne.

”Fra selskabets side ser vi meget frem til, at anlægsarbejderne for alvor går i gang efter mere end tre års intenst forarbejde. Det har været en stor fornøjelse at arbejde tæt sammen med de kompetente og stærkt engagerede medarbejdere og rådgivere, og vi ser frem til at fortsætte et tilsvarende godt samarbejde med Munck Gruppen A/S,” siger Peter Wistoft, administrerende direktør i Kalaallit Airports.

”Sammen med Munck Gruppen A/S vil vi arbejde på at gennemføre projekterne til den aftalte tid og pris, og på at reducere generne for lufthavnenes naboer mest muligt, mens arbejdet pågår, ligesom vi løbende vil informere om projekternes fremdrift.”

Underskrivelse af entreprisekontrakterne skulle efter planen være sket ved en offentlig ceremoni i Hans Egedes Hus i Nuuk, men denne plan blev skrinlagt. I stedet blev der sat underskrifter på kontrakterne uden offentlig ceremoni på et ukendt sted i København, skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.AG.

Kalaallit Airports har desuden indgået de endelige låneaftaler med den danske stat og Den Nordiske Investeringsbank. Låneaftaler på i alt 900 millioner kroner. Dermed er den aftalte finansiering af lufthavnsprojekterne mellem den danske regering, Grønlandsk Selvstyre (Naalakkersuisut) og Kalaallit Airports på plads.

Uro i grønlandsk regeringsparti
Hovedentreprisekontrakterne blev underskrevet på en dag, hvor der var intern uro i regeringspartiet Siumut, og hvor lufthavnsprojektet spillede en indirekte rolle. Fredag i sidste uge opfordrede et flertal i finansudvalget inklusive Siumuts udvalgsmedlemmer til, at der ikke blev sat underskrifter på kontrakterne. Naalakkersuisut valgte dog at se bort fra opfordringen. Det skriver Sermitsiaq.AG.

Efterfølgende har der været en række krisemøder i Siumut, da et flertal af regeringspartiets landstingsmedlemmer krævede formand Kim Kielsens afgang. Det står dog imidlertid klart, at han fortsætter som partiets formand og som regeringschef.

 

Relaterede artikler:

Ny atlantlufthavn i Grønland med 18 lukkedage

Dansk entreprenør skal bygge grønlandske lufthavne

Demonstration mod udvidelse af lufthavn i Nuuk