En ATR72-600 fra det estiske flyselskab Regional Jet OÜ, der er datterselskab til Nordica. (Foto: Anna Zvereva)

SAS-leverandør skal betjene statslig rute i Nordsverige

Regional Jet skal sammen med to svenske flyselskaber fra oktober operere på i alt syv statslige ruter med trafikpligt i det nordlige Sverige.

Den svenske transportstyrelse, Trafikverket, har netop fundet de operatører, der skal flyve på statslige svenske indenrigsruter med trafikpligt.

Tre flyselskaber skal fra oktober i år til oktober 2023 deles om i alt syv forbindelser, hvoraf tre er direkte forbindelser, mens fire af ruterne er med mellemlandinger.

Det estiske flyselskab Regional Jet OÜ, der er underleverandør til SAS, er det ene af de tre flyselskaber, der skal operere i Nordsverige fra oktober. Selskabet skal betjene ruten fra Gällivare til Arvidsjaur, inden flyet fortsætter på sidste del af ruten til Stockholm Arlanda. Regional Jet OÜ er et datterselskab af Nordica, og flyselskabet fik sin driftstilladelse i februar 2016.

Vigtig svensk indenrigstrafik
Det svenske flyselskab Amapola Flyg, der specialiserer sig i både fragt- og passagerflyvning, skal betjene tre forbindelser med mellemlanding fra efteråret. Der er tale om Hemavan til Stockholm Arlanda via Kramfors, Vilhelmina til Stockholm Arlanda via Lycksele samt fra Torsby til Stockholm Arlanda via Hagfors.

Amapola Flyg råder over en flåde på 22 fly – herunder de to fragtflytyper Fokker 50F (11 fly) og Fokker 50F-LCD (to fly) samt ni fly af passagerversionen Fokker 50.

De tre sidste forbindelser, der alle er med direkte fly, skal betjenes af det svenske flyselskab Jonair Affärsflyg. Selskabet er blevet tildelt ruterne fra Pajala til Luleå, fra Östersund til Umeå samt forbindelsen fra Sveg til Stockholm Arlanda.

”Det føles godt, at aftalerne er på plads. Flytrafikken er vigtig for at opretholde en god tilgængelighed til disse byer og regioner,” siger Anna Fällbom, der er chef for trafikaftaler og transportnærhed i Trafikverket.

Nye krav til flyselskaber
Trafikverket har sat en række nye krav op til de flyselskaber, der skal flyve på statslige svenske ruter – herunder krav til selskabernes økonomi og kvaliteten af trafikken. Herudover skal den svenske transportstyrelse følge trafikken tæt for bedre at kunne bidrage til at sikre en stabil trafik for passagererne.

Det er også Trafikverket, der har ansvaret for den svenske stats aftale om transportpolitik – herunder interregional offentlig transport, som ikke opretholdes på anden vis, og hvor der mangler forudsætninger for kommerciel drift.

Forudsætningerne for offentlig trafikpligt og indkøb af regelmæssig flytrafik er reguleret i EUs regulativ om luftfart med nr. 1008/2008.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet får kontrakt i Sverige

DAT skal betjene tre svenske ruter

Endnu et svensk flyselskab konkurs

75 procent flere sæder på svenske udenrigsruter

Svenske flyruter uden betjening i flere måneder