Pilot i cockpit. (Foto: Delta Air Lines | PR)

Stemte imod en forhøjelse af piloters pensionsalder

Det endte med et nej, da der i denne uge blev stemt om at hæve piloters pensionsalder til 67 år, men man nåede dog blandt andet til enighed om, at der bør ansættes flere flyveledere i USA.

Indtil videre skal piloter i USA fortsat gå på pension, når de er 65 år. Flere aktører ser ellers en højere pensionsalder som en løsning på den mangel på piloter, der i øjeblikket er en udfordring for amerikansk luftfart, men det er der endnu ikke et samlet politisk flertal for.

Et udvalg i det amerikanske senat kaldet The Senate Committee on Commerce, Science and Transportation har i denne uge stemt imod et lovforslag, som blandt andet ville hæve pensionsalderen til 67 år.

Beslutningen delte dog udvalget så godt som på midten, da 14 medlemmer stemte ja og 13 sagde nej. Afslaget fulgte i kølvandet på, at medlemmerne af Repræsentanternes Hus i juli vedtog et lignende forslag med 351 stemmer for og 69 imod.

I hvert fald en del af senat-udvalgets modvilje menes at stamme fra, at Federal Aviation Administration (FAA), der er de civile luftfartsmyndigheder i USA, tidligere på ugen udbad sig mere tid til at undersøge området, inden politikerne træffer beslutning om eventuelt at hæve pensionsalderen.

Har medvind efter Alaska Airlines-sag
Selvom der ikke umiddelbart kunne findes fælles fodslag for en højere pensionsalder i kongressens to kamre, stemte medlemmer af senats udvalg for andre delelementer i det samlede forslag. Det skriver U.S. News & World Report.

Der blev for eksempel fundet et flertal for, at Federal Aviation Administration skal have flere værktøjer således, at myndighederne kan få lukket de huller, som man kæmper med. Det vurderes, at der mangler omkring 3.000 flyveledere på tværs af USA.

I tillæg hertil skal FAA også have mulighed for at ansætte yderligere sikkerhedsinspektører, ingeniører og andre tekniske specialister, lyder det. Den demokratiske senator Maria Ellen Cantwell, der er formand for udvalget i senatet, erklærer sig tilfreds med, at det blev vedtaget.

”Det her vil resultere i, at der kommer til at være flere af FAA’s sikkerhedsinspektører til stede på fabrikkerne og flere flyveledere i tårnene. Vi har et kæmpe ansvar for at sikre, at Federal Aviation Administration gør alt i sin magt for at garantere passagerernes sikkerhed.”

Det siges, at der netop nu er særlig velvilje for at styrke myndighedernes muskler som følge af sagen hvor et dørpanel røg ud af et af Alaska Airlines’ Boeing 737 MAX 9-fly tidligere i år på grund af manglende bolte.

Vil bruge 740 milliarder kroner
Der er visse forskelle mellem de forslag, som kongressens to kamre – henholdsvis Senatet og Repræsentanternes Hus – har udarbejdet for at styrke FAA, og nu er planen, at disse skal jævnes ud i løbet af den kommende tid.

Senatet har fremlagt et lovforslag, der samlet set vil kræve en investering på 107 milliarder dollars (740 milliarder kroner). Det ville blandt andet gøre det forbudt for flyselskaber at opkræve gebyr for familier, der ønsker sæder ved siden af hinanden, mens selskaberne også vil skulle godtage vouchers i op til fem år.

Derudover mener man, at den bødestraf, som tilfalder flyselskaber ved overtrædelser af forbrugerrettighederne, hæves fra 25.000 dollars (173.000 kroner) til 75.000 dollars (520.000 kroner) per brud. Forslaget ville samtidig tildele Delta Air Lines fem yderligere rundture fra Ronald Reagan Washington National Airport (DCA), men det er andre flyselskaber i mod.


Relaterede artikler:

Politikere tog godt imod forslag om højere pilotalder

Overvejer at hæve piloters pensionsalder

IATA i kritik af flyveledermangel