Stigende indenrigs-tilfredshed i CPH

Antallet af tilfredse indenrigspassagerer i CPH er steget markant efter sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken. En sammenlægning, som CPH selv erkender fik en skidt start.

I slutningen af marts sidste år sammenlagde Københavns Lufthavn indenrigs- og udenrigstrafikken, så alle passagerer nu skal igennem den samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 – uanset om de skal til Shanghai, Stuttgart eller Sønderborg. Det betød et farvel til sikkerhedskontrollen i Terminal 1 og at indenrigsflyene ikke længere var parkeret for sig selv.

Det vakte stor debat og utilfredshed blandt flere indenrigsflyselskaber og ikke mindst blandt store grupper af hyppigt rejsende. Utilfredshed, som også fik politikerne på banen med daværende transportminister Magnus Heunicke i spidsen.

Tættere på metrostation
Et år efter sammenlægningen, så viser målinger fra Københavns Lufthavn, at antallet af tilfredse indenrigskunder faktisk er steget markant fra 78 procent i marts sidste år til 87 procent i marts i år.

Fra 2012 til 2015 steg indenrigstilfredsheden fem procentpoint fra 73 til 78 procent. Og da indenrigsflyene den 29. marts sidste år blev flyttet væsentligt tættere på lufthavnens metrostation, så steg antallet af tilfredse indenrigsrejsende med ni procentpoint på bare et år. Der er nu omtrent lige så mange tilfredse indenrigsrejsende, som der er tilfredse udenrigsrejsende.

”Tilfredsheden blandt indenrigspassagererne bør naturligvis være på samme niveau, som hos de udenrigsrejsende. Så det er vi meget tilfredse med, at den nu er. Det er især afstanden til den kollektive trafik og det nemmere flyskifte, som de indenrigsrejsende er glade for,” forklarer Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Gjorde pendlere utrygge
Det var især ventetiderne i sikkerhedskontrollen, som fik pendlerne op i det røde felt i forbindelse med sammenlægningen. De havde været vant til at benytte den lille sikkerhedskontrol i Terminal, hvor man kunne se direkte ud til flyene. Og hvor man kun stod i kø med andre indenrigsrejsende.

Det nye setup gjorde pendlerne utrygge, da de frygtede at ramme ind i meget lange køer i sikkerhedskontrollen. Det var ikke længere til at forudse på samme måde. Desuden var de usikre på hvor flyene var parkeret.

Københavns Lufthavn har det seneste år reduceret ventetiden i sikkerhedskontrollen med 28 procent. Og i mere end 95 procent af tilfældene, så bliver flyene til Karup, Sønderborg og Bornholm ved gates A7, A9 eller A11.

Kom skidt fra start
I januar i år præsenterede Københavns Lufthavn en såkaldt pendlerpakke, med en hel stribe af initiativer, som skulle gøre livet lettere for pendlerne. At der gik mere end ni måneder fra sammenlægningen til præsentationen af pendlerpakken, fortryder man i Københavns Lufthavn.

”Set i det meget skarpe lys, så kunne vi godt have tænkt os, at vi endnu hurtigere havde fået landet noget, der var tilfredsstillende for pendlerne,” erkender Henrik Peter Jørgensen.

Men lufthavnen var ganske enkelt ikke forberedt på den debat og utilfredshed, som sammenlægningen skabte hos pendlere og de mindre indenrigsflyselskaber.

”Vi kom lidt skidt afsted i starten. Vi var ikke opmærksomme på at det kunne blive et problem rent kommunikationsmæssigt,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Komme CPH til undsætning
Sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken blev iværksat efter ønske fra SAS og Norwegian, da det ville gøre skiftet mellem indenrigs- og udenrigsfly lettere og dermed gøre Københavns Lufthavn til et endnu mere attraktivt sted at skifte fly.

Da uroen utilfredsheden med sammenlægningen var på sit højest, var det dog ikke meget SAS og Norwegian gjorde for at komme Københavns Lufthavn til undsætning og forsvare sammenlægningen.

Foto: Morten Lund Madsen

 

Læs også:

CPH vil gøre pendlerlivet lettere

Sammenlægning uden effekt på CPH’s transfertrafik

Pendlere og patienter løber slalom i CPH

Indenrigsruter bløder efter sammenlægning

​Minister sætter CPH under observation

Pendlere usikre på effekt af forbedringer

Norwegian og SAS forsvarer sammenlægning

DAT: CPH må lytte til passagererne

CPH: Meget få venter for længe

Pendlere: Helt grotesk og værre end forventet