Mittarfeqarfiit - Grønlands Lufthavne - hovedkontoret i Nuuk. (Foto: Mittarfeqarfiit)

Uenighed om placering af kontrolcentral i Grønland

Naviair og det grønlandske selvstyre er uenige om, hvor den kommende kontrolcentral i Grønland skal placeres. Centralen skal være aktiv fra 2031 og vil skabe omkring 100 nye og velbetalte job.

Canada og Island kontrollerer i dag det øvre luftrum over Grønland, men Danmark og Grønland arbejder på at overtage kontrollen fra 2031.

I den forbindelse skal der etableres et kontrolcenter i Grønland, hvor den danske lufttrafiktjeneste Naviair skal stå for kontrollen. En sådan kontrolcentral forventes at skabe omkring 100 nye og velbetalte arbejdspladser.

Situationen er dog den, at Naviair og Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) ikke kan blive enige om placeringen af kontrolcentralen. Den danske regering satte derfor projektet i stå i juni.

Mens Naviair ønsker at placere kontrolcentralen i Nuuk, vil selvstyret have den til at ligge uden for Nuuk. Naviair ser dog ikke andre muligheder end Nuuk, lyder det i et notat fra 12. januar 2024, som det grønlandske medie Sermitsiaq.AG har fået aktindsigt i.

Har undersøgt flere mulige lokationer
I notatet fremgår det altså, at Naviair vil have kontrolcentreret til at ligge i Nuuk, men at andre lokationer også er blevet undersøgt. Således undersøgte Naviair i 2023 både Kangerlussuaq, Nuuk og Narsarsuaq som mulige steder. Men kun ét af stederne duede.

’Analysens konklusion var, at Nuuk er den eneste af de tre byer i Grønland, hvor den tekniske infrastruktur samt rekrutterings- og fastholdelsesgrundlaget kan understøtte en kontrolcentral,’ lød det fra Naviair i notatet, som blev sendt til Grønlands Selvstyre og transportministeriet.

Herudover fremhæves det, at med en placering ved lufthavnen i Nuuk vil Naviair kunne styrke samarbejdet med eksempelvis Greenland Airports og Air Greenland. En placering i Nuuk ville desuden give projektet den mindste risiko, viser notatet.

Naviair har vurderet, at en placering af kontrolcentralen i Narsarsuaq eller Kangerlussuaq blandt andet vil øge anlægs- og driftsomkostninger betydeligt og resultere i vedvarende mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Vil have Naviair til at overveje Qaqortoq
I et brev dateret 28. maj 2024 fra den grønlandske minister for infrastruktur, Hans Peter Poulsen, fremgår det ifølge Sermitsiaq.AG, at det grønlandske selvstyre vil have undersøgt, om det kommende kontrolcenter kan ligge i Qaqortoq.

Hans Peter Poulsen har tidligere udtalt, at der bør være flere offentlige arbejdspladser uden for Nuuk, og at en placering af kontrolcentralen uden for hovedstaden derfor vil være fordelagtig.

Naviair slog imidlertid fast i sit notat fra januar i år, at en analyse af andre lokationer end Nuuk, Kangerlussuaq og Narsarsuaq vil få samme konklusion; at Nuuk er bedst egnet som lokation.

Hvad angår Qaqortoq, vil byen fremover dog blive mere tilgængelig, eftersom Greenland Airports i øjeblikket er ved at etablere en ny lufthavn på stedet. Herudover etablerer selskabet også nye atlantlufthavne i Nuuk og i Ilulissat.

 

Relaterede artikler:

Forsvaret indgår midlertidig aftale om grønlandsk lufthavn

Ny grønlandsk lufthavn forsinkes atter en gang

Naviair henter ny topchef i Washington