RAF Voyager er den militære variant af et Airbus A330. (Foto: Paul Crouch | Ministry of Defence UK | Airbus | PR)

Verdens første A330-flyvning med 100 procent SAF

Et A330-fly fra det britiske luftvåben gjorde udelukkende brug af bæredygtigt flybrændstof, da det gennemførte en halvanden time lang flyvning, der skrev sig ind i historiebøgerne på to områder.

I sidste uge blev der foretaget en flyvning fra en base Oxfordshire i England, der var bemærkelsesværdig på flere fronter.

Det var dels den første flyvning i verden, hvor et militærfly, der er i brug, fløj udelukkende med bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)). Yderligere var det også første gang, at der blev foretaget en flyvning med 100 procent SAF i begge motorer i Storbritanniens luftrum.

SAF spiller en stadig større rolle i den grønne omstilling i luftfarten, og det var baggrunden for flyvningen, der blev gennemført med et RAF Voyager-fly, som er den militære variant af en Airbus A330’er. Flyet har registreringsnummeret ZZ334.

Skal mindske udledninger og afhængighed
Flyet lettede fra luftvåbnets base nær landsbyen Brize Norton i den vestlige del af Oxfordshire, og det var derefter på vingerne i omkring halvanden time, hvor flere forskellige besætninger sad i cockpittet, ligesom man afprøvede de mekanismer, der benyttes til at tanke andre fly op i luften, da det er en af de opgaver, som luftvåbnet benytter Voyager-flytypen til.

At kunne bruge SAF i stedet for traditionelt jetbrændstof skal på sigt både reducere Royal Air Forces klimaaftryk, da denne type – der er fremstillet af rester af madlavningsolie – mindsker CO2-udledningerne med op til 80 procent samt gøre luftvåbnet mindre afhængige af leverancer fra andre lande.

Flyvningen blev foretaget som et samarbejde mellem det britiske luftvåben Royal Air Force, flyproducenten Airbus, landets forsvarsministerie, leasingselskabet AirTanker samt motorproducenten Rolls-Royce. Brændstoffet blev suppleret af luftfartsafdelingen af BP.

Ingen mærkbar forskel
Hos Airbus’ afdeling for forsvar og rumfart kalder koncernchef Michael Schoellhorn den britiske flyvning for en milepæl, som han tror vil bidrage til et grønnere militær i fremtiden.

”Vi har været glade for at kunne støtte Royal Air Force med denne prøveflyvning med bæredygtigt brændstof, da det er en milepæl, der er i overensstemmelse med vores motto om at være banebrydende inden for luft- og rumfart. Jeg vil gerne rose vores britiske kunde for denne bedrift, der vil hjælpe med at bane vejen for en mindskning af CO2-udledningerne fra flåden af militærfly.”

Ifølge piloten Jesus Ruiz, som var kaptajn på flyvningen, kunne besætningen ikke konstatere en mærkbar forskel, selvom den blev foretaget med det grønnere alternativ, og han bemærker, at den gav en god mulighed for at foretage en grundig sammenligning af SAF med Jet A-1-brændstof.


Relaterede artikler:

100 procent SAF-flyvning fra Malmø

Første A380 på 100 procent grønt brændstof

United gennemfører historisk flyvning