Fly på standpladser i Hamborg Lufthavn. Foto: Hamborg Lufthavn

2023 blev det sikreste flyveår nogensinde

Sidste år blev antallet af dødsulykker i international luftfart reduceret markant i forhold til 2022, lyder det fra IATA. Asien-Stillehavsområdet og Afrika var de farligste verdensdele at flyve i.

Nu har IATA gjort status over 2023, og meldingen fra flyselskabernes internationale brancheorganisation er, at det forgangne år blev det sikreste, der nogensinde er registreret i international luftfart.

I alt blev der foretaget 37,7 millioner flyvninger sidste år, hvilket er en stigning på 17 procent i forhold til 2022, hvor tallet var 32,2 millioner. Der var ingen jetfly, der blev ødelagt eller var involverede i dødsulykker i løbet af 2023. Der fandt dog en enkelt ulykke med dødelig udgang sted sidste år.

Den indtraf den 15. januar, da et ATR 72-500-turbopropfly fra Yeti Airlines forulykkede, mens det var undervejs fra Kathmandu til Pokhara i Nepal. 72 personer mistede livet ved flystyrtet. 68 af disse var passagerer, mens de resterende fire var besætningsmedlemmer.

Aldrig målt lavere
Den såkaldte ’all accident rate’, der måler hvor mange ulykker, der finder sted per en million flyvninger, endte i 2023 på 0,80. Det vil sige, at der var en ulykke for hver 1,26 millioner flyvninger, som blev foretaget. Ifølge IATA har dette tal ikke været lavere i de år, hvor man har målt det.

Tallet repræsenterer desuden et fald i forhold til året før, hvor det var på 1,30, hvilket betyder, at der i 2022 var en ulykke for hver 0,77 millioner flyvninger. Gennemsnittet i løbet af de seneste fem år er på 1,19. Det svarer til en ulykke per 880.293 flyvninger.

Altid plads til forbedring
Det samlede antal ulykker på verdensplan faldt ligeledes, da der i 2022 samlet set blev registreret 42 ulykker, men det tal blev sidste år reduceret til 30.

Antallet af ulykker med dødelig udgang blev ligeledes mindsket. Det gik fra fem i 2022 til en enkelt sidste år. De fem ulykker året før fordelte sig på et jet- og fire turbopropfly. I 2022 omkom 158 personer ved flyulykker, og sidste år var tallet 72.

”Sikkerhed er det område, som luftfarten prioriterer over alt andet, og det afspejles i tallene for 2023. Ingen jetfly blev ødelagt eller var involverede i dødsulykker, mens risikoen for at omkomme og ’all accident rate’ aldrig har været lavere,” siger generaldirektør Willie Walsh fra IATA.

”En enkelt dødelig ulykke med et turbopropfly og 72 dræbte minder os dog om, at vi aldrig må tage sikkerheden for givet, ligesom to højt profilerede ulykker i den første måned af 2024 viser os, at selv om flyvning er blandt de sikreste aktiviteter, er der altid plads til forbedring.”

Steg i Nordamerika
Opgjort på verdensdele viser den aktuelle ’all accident rate’, at Asien-Stillehavsområdet er blandt de farligste steder at flyve, da den her er steget fra 0,56 til 0,78 som følge af Yeti Airlines-ulykken. Det er dog bedre end det femårige gennemsnit, som er på 1,06.

Det er derimod Afrika, der overordnet set har det højeste tal.

Her blev det målt til 6,38 i 2023, hvilket dog er en forbedring i forhold til året før, hvor kontinentet havde en ’all accident rate’ på 10,88. Det femårige gennemsnit er 7,11. Det oplyses desuden, at der ikke er blevet registreret ødelagte fly eller dødsulykker i Afrika siden 2020.

Udover de to førnævnte verdensdele var Nordamerika det eneste andet sted, hvor IATA noterede en stigning i den aktuelle ’all accident rate’, da denne gik fra 0,53 i 2022 til 1,14 sidste år. I de seneste fem år har den i gennemsnit været på 1,21.

Det var fortrinsvis problemer med landingsstel, som førte til sidste års nordamerikanske ulykker, lyder det. Det samme gjorde sig gældende i Europa. Her endte ’all accident rate’ dog på 0,48 i 2023 mod 0,98 året før. Tallet har i gennemsnit været 0,77 de seneste fem år.


Relaterede artikler:

Vil dæmme op for stigende problem med GPS-forstyrrelser

EASA: Vejrekstremer kan true flyvesikkerheden

Trafikstyrelsen vil opretholde højt dansk sikkerhedsniveau