En Airbus A380-800 fra det australske flyselskab Qantas. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Airbus A380-træf i Baku

I løbet af julen har flyspottere i Aserbajdsjans hovedstadslufthavn kunne opleve to Airbus A380’ere, der endte i Baku, fordi det ene fly måtte sikkerhedslande, mens det var på vej til London.

Heydar Aliyev International Airport i Aserbajdsjans hovedstad Baku blev i forbindelse med julen skueplads for et syn, der ikke ligefrem er hverdagskost på de kanter, da der på samme tid var to Airbus A380-fly fra Qantas parkeret i lufthavnen.

Det ene af A380-flyene – VH-OQH – var den 22. december på vej fra Sydney til London-Heathrow via Singapore på flight QF1, da piloterne modtog en advarsel om, at der var røgudvikling i lastrummet, og derfor måtte man foretage en sikkerhedslanding i hovedstadslufthavnen i Aserbajdsjan.

Det endte med at være en udfordring, da det australske flyselskab ikke normalt beflyver lufthavnen, og derfor ikke havde en tilstedeværelse af personale, som kunne hjælpe med at tage hånd om de strandede passagerer.

Var på standby
Flyselskabet traf desuden beslutning om, at man ville sende endnu et af de i alt 11 A380-fly, som selskabet råder over, til Baku således, at flyet – med registreringsnummeret VH-OQD – kunne sørge for, at de rejsende nåede frem til London.

Ifølge Qantas kunne det lade sig gøre at få flyet hurtigt i luften, da det samt de nødvendige piloter og kabinepersonale stod standby i tilfælde af, at der skulle opstå situation, hvor uforudsete omstændigheder stak en kæp i julet i afviklingen af juletrafikken.

I en skrivelse takker flyselskabet den australske regering samt yderligere syv unavngivne regeringer, da disse trådte til og skyndte sig at få godkendt den flyveplan, som gjorde det muligt at få sendt reserve-A380’eren til Aserbajdsjan. Det skriver Simple Flying.

Tyder på falsk alarm
I mellemtiden var passagererne blevet indlogeret på et hotel i Marriott-kæden, hvor de fik mad, drikke og mulighed for at sove ud, inden de kunne flyve videre til London, hvor de ankom til om morgenen den 25. december.

Qantas sendte desuden også flere medarbejdere fra London og til Baku, så de kunne undersøge, hvad der var i vejen med første Airbus-fly. Selvom piloterne var blevet advaret om, at der skulle være røg i lastrummet, var det nemlig ikke lykkes de ombordværende ansatte at konstatere dette ved selvsyn.

Det formodes, at det var en fejl ved en sensor i lastrummet, som endte med at været skyld i sikkerhedslandingen. Medarbejdere fra Qantas udskiftede sensoren i Baku, hvilket gjorde at flyet fik grønt lys til at vende hjem til Sydney, hvor der skal foretages yderligere undersøgelser af A380’eren.


Relaterede artikler:

Endnu et selskab vil sende A380 på vingerne igen

Airbus sælger A380 på auktion

Derfor er Airbus A380 på vej tilbage i luften