Fra venstre: Global bæredygtigheds-, ESG- og kvalitetschef Martin Andersen og ESG-projektleder Mathilde Thorup fra Scan Global Logistics sammen med salgsrepræsentant Nicoline Heise Pedersen og salgsdirektør i Danmark Anita Wagner Feddersen fra Air France-KLM North Europe. (Foto: Air France-KLM | PR)

Endnu en dansk virksomhed deltager i klimaprogram

Air France-KLMs klimaprogram for erhvervskunder skal øge efterspørgslen og produktionen af bæredygtigt flybrændstof, og nu har danske Scan Global Logistics også valgt at deltage.

Der er bred enighed om, at en øget brug af bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – er et af de umiddelbare skridt, der på kortere sigt kan medvirke til at nedbringe klimaaftrykket ved flyrejser, men der er særligt to udfordringer på området.

SAF fremstilles nemlig i forholdsvis små mængder, og prisen er højere end ved køb af traditionelt jetbrændstof. Air France-KLM håber dog at kunne medvirke til at skubbe udviklingen i en anden retning via et klimaprogram for erhvervskunder, som skal stimulere både efterspørgslen og produktionen.

Konkret forpligter de virksomheder, som deltager i programmet, sig til at betale et tillæg, der svarer til prisforskellen mellem det grønnere alternativ og almindeligt flybrændstof for hver forretningsrejse, som ledelsen eller medarbejderne foretager med Air France-KLM.

Flere danske virksomheder deltager
Såvel Haarup Maskinfabrik som A.P. Møller – Mærsk deltager i programmet, og nu har endnu en dansk virksomhed sluttet sig til. Det drejer sig om logistikvirksomheden Scan Global Logistics, der har hovedkvarter i København samt kontorer i 42 lande på verdensplan.

Martin Andersen, der er global bæredygtigheds-, ESG- og kvalitetschef hos Scan Global Logistics påpeger, at erhvervslivet i hans optik har et ansvar for at mindske de negative følgevirkninger, som brancheaktiviteterne kan have på miljøet.

“Vi mener, at partnerskaber er nøglen til at frigøre emissionsreduktioner på tværs af værdikæden. Det er vigtigt at indgå partnerskaber med ligesindede virksomheder og arbejde sammen. Vi er en del af transportsektoren ligesom Air France og KLM, og vi har et fælles ansvar for at begrænse den globale opvarmning ved at accelerere vores egen indsats.”

Norwegian driver et lignende klimaprogram i samarbejde med olieraffineringsvirksomhed Neste, og dette har Scan Global Logistics også gjort brug af i et forsøg på at nå målet om at reducere mængden af CO2-udledninger fra virksomhedens aktiviteter med 50 procent senest i 2030.

Oplever større interesse end tidligere
Air France-KLM og Scan Global Logistics har i flere år samarbejdet på en række områder, og derfor blev Air France-KLM North Europes salgsdirektør i Danmark, Anita Wagner Feddersen, heller ikke forbavset over, at virksomheden ville deltage i programmet.

Hun fortæller desuden, at luftfartskoncernen generelt oplever en stigende interesse fra dansk erhvervsliv for at rejse på en mere bæredygtig vis.

”Vi er meget glade for, men slet ikke overraskede over, at Scan Global Logistics tilslutter sig vores SAF-program for at sikre, at emissionerne fra deres forretningsrejser med Air France og KLM reduceres. Vi ser i øvrigt en øget interesse blandt danske virksomheder for at diskutere, hvordan man kan reducere emissioner fra forretningsrejser.”


Relaterede artikler:

A.P. Møller – Mærsk vil flyve grønt med KLM

Air France-KLM indfører klimatillæg

Første danske virksomhed i Air France-KLM program