Cathay Dragon-fly har rød hale. Foto: Cathay Pacific Group

Hongkong-flyselskab lukker øjeblikkeligt

Cathay Pacific-koncernen trimmer forretningen for at komme gennem coronakrisen. Det betyder, at flyselskabet Cathay Dragon lukker, mens 6.000 medarbejdere står til at miste jobbet.

Det er yderst udfordrende tider for Cathay Pacific Group, der kæmper med økonomien under coronapandemien.

I forsøget på et komme nogenlunde gennem coronakrisen tager den Hongkong-baserede luftfartskoncern nu drastiske midler i brug. Således oplyser flyselskabet onsdag, at det har besluttet at lukke det regionale datterflyselskab Cathay Dragon. Et flyselskab, som tidligere hed Dragonair, og som Cathay Pacific overtog i 2006.

De fleste af Cathay Dragons ruter bliver sluset ind i rutenetværket hos Cathay Pacific og HK Express, og dette vil finde sted med øjeblikkelig virkning. Cathay Dragon kæmpede med faldende passagertal i Hongkong, ligesom stigende konkurrence fra højhastighedstog og demonstrationerne i 2019 også har udfordret selskabet.

Lukningen af Cathay Dragon er del af en aftale, der indebærer nedskæringer i antal job. Cathay Pacific overvejede i første omgang at afskedige 8.000 medarbejdere, men tallet bliver på cirka 6.000 – heraf 5.000 ansatte i Hongkong. Derudover vil der blive reduceret med yderligere 2.600 job som følge af naturlige aftrædelser. Arbejdsstyrken vil i alt blive reduceret med 24 procent.

Pengene fosser ud
Cathay Pacific-koncernen tabte 1,27 milliarder dollar (otte milliarder kroner, red.) i årets første seks måneder, og der strømmer fortsat over 250 millioner dollar (1,6 milliarder kroner, red.) ud af kassen hver måned.

”Det er unødvendigt at beholde de to brands i betragtning af den alvorlige økonomiske situation,” siger en anonym kilde til South China Morning Post.

For bare få måneder siden var Cathay Dragon i overvejelser om at lancere en række nye produkter – eksempelvis helt nydesignede business class-kabiner på selskabets kommende Airbus A321neo. En flytype, som er bestilt i 16 eksemplarer.

Cathay Dragon, der i år fejrer 35-års jubilæum, opererede fortrinsvis i Kina og det nordlige Asien. Det regionale flyselskab havde en flåde på 38 fly – herunder 18 Airbus A330-300, 12 Airbus A320-200 og otte Airbus A321-200. Flertallet af flyene er angiveligt ejet af selskabet selv.

Krisen er dybere end forudset
Cathay Pacific-koncernen holdt onsdag en pressekonference online, og her omtalte bestyrelsesformand Patrick Healy beslutningerne om at reducere omkostningerne.

”De beslutninger, vi har annonceret i dag – uanset hvor ubehagelige de er – er absolut nødvendige for at få de månedlige likvide midler op på et mere bæredygtigt niveau. Denne krise er dybere, og vejen til genopretning er langsommere og mere ujævn, end nogen troede var mulig for blot nogle få måneder siden,” sagde Patrick Healy ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

”I disse vanskelige tider skal vi fokusere på ét enkelt verdensførende premium-rejsebrand – Cathay Pacific – suppleret med et enkelt lavpris-rejsebrand, som er HK Express. Der er betydelige drift- og marketingfordele ved at kombinere vores flåder.”

Knap 1.600 daglige passagerer
I løbet af september tilbød Cathay Pacific-koncernen kun ni procents kapacitet i forhold til samme måned i 2019. Det daglige antal passagerer i september var på blot gennemsnitligt 1.568, mens belægningsgraden var 25 procent.

Ledelsen i Cathay Pacific vurderer, at kapaciteten i første halvår i 2021 – sammenlignet med 2019 – vil ligge på cirka 25 procent, mens kapaciteten herefter kan øges i resten af året. Forudsætningen for dette er, at der kommer en succesfuld vaccine i sommeren 2021, som kan blive bredt ud på globalt plan.

”Efter en omhyggelig undersøgelse af adskillige scenarier, der kan påvirke branchen og vores flyselskaber, forventer vi, at vi vil operere cirka 10 procent af vores før-pandemiske passagerkapacitet i resten af 2020 og under 50 procent samlet set i 2021,” siger Ronald Lam, kommerciel direktør i Cathay Pacific-koncernen.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab sætter 72 fly til langtidsopbevaring

Cathay har tabt 45 millioner kroner om dagen

Dansk Cathay-pilot skrev historie i Grønland