HRG og Amex skal deles om Statoil

Den multinationale olie- og gasvirksomhed Statoil har indgået aftale med American Express Global Business Travel om hjælp til at forhandle og administrere rejseaftaler. Den daglig rejseleverandør er HRG.

Der var jubel hos erhvervsrejsebureauet HRG Nordic, da man sikrede sig en kontrakt som rejseleverandør for oliegiganten Statoil, der er Nordens største virksomhed målt på omsætning.

Aftalen trådte i kraft den 1. januar 2014, hvilket betød, at den hidtidige leverandør Berg-Hansen måtte vinke farvel til en kunde, som havde fulgt det norske erhvervsrejsebureau i 23 år.

Men tilsyneladende er det daglige samarbejde med HRG Nordic ikke nok til at dække den norske energikoncerns behov for rådgivning omkring indkøb af rejseydelser. Derfor har Statoil indgået en treårig aftale med American Express Global Business Travel (GBT) om sourcing-løsninger.

“GBT er meget glad for og stolt over mulighede for at opbygge et stærkt og langvarigt samarbejde med Statoil, Vores sourcing-eksperter i Global Business Consulting-teamet har stor indsigt i kundernes behov, og den nordiske erhvervsrejseenhed er godt rustet til at levere effektive ydelser til Statoil,“ udtaler Fredrik Ohm, der er direktør for Global Business Consulting i Norden.

Skal indgå aftaler med flyselskaber
Opgaven for Amex GBT er at optimere og øge sourcing-aktiviteter, sikre kontraktoverholdelse gennem analyser og forhandlinger samt indgå aftaler med flyselskaber, hoteller og transportudbydere på vegne af Statoil.

Der skal blandt andet indsamles data fra eksisterende programmer og udarbejdes en egentlig sourcing-strategi. Når aftaler med leverandør er forhandlede skal Amex GBT sørge for implementering af programmer samt løbende sourcing-optimering.

I november måned sidste år indgik SAS en femårig rammeaftale med Statoil om levering af rejseydelser. Aftalen havde en samlet værdi på flere milliarder svenske kroner. Statoil er da også i dag den største koncernkunde hos SAS.

“Vores globale størrelse og vores viden om de lokale markeder betyder, at vi allerede har opbygget de relationer, vi skal bruge for at hjælpe Statoil med at optimere selskabets sourcing-strategi og maksimere afkastet på dets rejseinvesteringer,,“ hedder det fra Fredrik Ohm.

American Express Global Business Travel har aktiviteter og netværkspartnere i næsten 140 lande verden over.