Bombardier CRJ900 fra CityJet. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Konkurs hos nordiske SAS-partnere

CityJets bemandingsselskaber i Sverige og Finland har indgivet konkursbegæring. Dermed vil det ikke være muligt at flyve for SAS med de fem Bombardier CRJ900-fly fra basen i Stockholm.

I fredags måtte CityJet i Irland, der flyver som wetlease-partner for SAS, indgive begæring om konkursbeskyttelse ved High Court i Dublin. Mens den udpegede undersøger fra KPMG i de kommende tre måneder skal undersøge mulighederne for en rekonstruktion af selskabet, har CityJets bemandingsselskaber i Sverige og Finland i mellemtiden indgivet konkursbegæring.

Konkursbegæringen blev afleveret ved lokale retter i Stockholm og Helsinki tirsdag eftermiddag, og det betyder i første omgang, at samlet lidt flere end 100 ansatte står uden beskæftigelse.

De to selskaber, der er omfattet af konkursbegæringen er City Jet Sweden AB i Sverige og CityJet Oy i Finland, der begge beskæftiger flyvende personale til bemanding af de samlet 19 Bombardier CRJ900- fly, som CityJet opererer for SAS. Men hos SAS tager man det indtil videre roligt, at bemandingsselskaberne er gået konkurs, da flyene alligevel holder på jorden.

“Da vi ikke udnytter kapaciteten i Arlanda, så har meddelelsen ikke i øjeblikket nogen betydning for SAS,” siger Freja Annamatz, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

Bemandingsselskabet i Danmark, der beskæftiger omkring 200 ansatte, undslap dog en konkurs.

“Det er en utrolig trist meddelelse, at det svenske og finske datterselskab i CityJet er begæret konkurs som følge af coronakrisen. Men når det er sagt, så kan vi trods alt glæde os over, at det danske datterselskab stadig består, og vi har store forhåbninger for selskabets videre produktion i Danmark,” siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen til forbundets eget medie Luftfart.nu.

Ikke tilstrækkeligt trods ros
I Danmark beskæftiger datterselskabet CityJet A/S 180 ansatte fra Danmark og Sydsverige, og selskabet er ansvarlig for bemanding hovedparten af de 14 fly, der ikke er beskæftiget fra basen i Stockholm.

Samlet er der 1.175 ansatte i CityJet-koncernen, hvoraf 410 er baseret i Dublin. De øvrige har beskæftiget i datterselskaber i otte lande, henholdsvis Danmark, Sverige, Finland, Estland, Litauen, Frankrig, Belgien og Holland.

I slutningen af marts roste selskabets koncernchef og stifter Pat Byrne, i en samtale med det irske medie Independent, de nordiske regeringers hjælpepakker, men det har tilsyneladende ikke været nok til at sikre datterselskaberne i Sverige og Finland, der om få dage skulle udbetale lønninger i april for ikke-produktivt flypersonale.

Der er annonceret større hjælpepakker til transportsektoren i Storbritannien og Norden, men hvad der er tilgængeligt her i Irland er temmelig forfærdeligt. Det er arbejdsløshedsunderstøttelse, og det er det. I Danmark betaler de 3.000 euro om måneden per medarbejder, og i Sverige er det € 4.000…Danmark har også fremlagt en pakke med hjælpeforanstaltninger, der vil understøtte de faste omkostninger i luftfartsindustrien, som CityJet kan benytte sig af, hvad angår de fly, der har base i København,” sagde Pat Byrne for et par uger siden til Independent.

 

Relaterede artikler:

SAS-partner søger kreditorbeskyttelse

Irsk flyselskab får del i danske hjælpepakker