Lufthansa-flyet her - en Airbus A350-900 med navnet "Erfurt" - skal fra slutningen af 2021 foretage klimaforsknings-flyvninger. Foto: Lufthansa Group

Lufthansa konverterer A350 til flyvende laboratorium

En tre år gammel Airbus A350 fra Lufthansa bliver konverteret til et flyvende laboratorium, der fra 10 kilometers højde skal indsamle data til brug for mere nøjagtig klimaforudsigelse.

Lufthansa og en række forskningsinstitutter har indledt et samarbejde med henblik på bedre at kunne forudsige vejret og klimaforandringer.

Samarbejdet indebærer, at Lufthansa er i gang med at konvertere et stort langdistancefly af typen Airbus A350-900 til fremtidig brug som et flyvende klimaforsknings-laboratorium. Konverteringen foregår i tre faser, og den første fase er netop afsluttet i Lufthansa Technic-hangaren i Malta.

Den indledende fase bestod af forberedelser til et luftindtagssystem på undersiden af flykroppen. Dette bliver efterfulgt af installation af et 1,6 ton tungt, fysisk laboratorium med navnet CARIBIC, der står for Civil Aircraft for the Regular Investigation of the Atmosphere Based on an Instrument Container.

A350’eren forventes at lette fra München i slutningen af 2021 på sin første flyvning i tjeneste for klimaforskning. Der skal måles 100 forskellige gasser, aerosoler og skyparametre i højder af ni til 12 kilometer.

Luftindtagssystemet på undersiden af A350’eren fra Lufthansa. Foto: Lufthansa Group

Klimadata indsamles bedst fra fly
Det flyvende laboratorium kan levere vigtig data til brug for bedre at kunne forudsige vejret og fremtidens klima på Jorden. Klimaparametre registreres mere nøjagtigt fra flyet frem for dataindsamling fra jorden eller fra satellit.

”Vi hjælper med at sikre, at særligt vigtige klimarelevante parametre samles præcis i den højde, hvor de atmosfæriske drivhuseffekter i høj grad dannes. Jeg er glad for, at vi på rekordtid kan gennemføre dette ambitiøse projekt sammen med vores partnere og dermed bidrage til at forbedre nutidens klimamodeller,” siger Annette Mann, chef for samfundsansvar i Lufthansa-gruppen.

Forud for første fase i konverteringen af A350’eren var der en fireårig planlægnings- og udviklingsfase, der involverede mere end 10 virksomheder. Karlsruhe Institute of Technology er repræsentant for et større videnskabeligt konsortium.

Vigtigt skridt i klimaforskning
Siden 1994 har Lufthansa-gruppen været en pålidelig partner inden for klimaforskning. Gennem årene er flere fly blevet udstyret med specielle instrumenter til brug for klimaforskning – herunder en Airbus A340 fra Lufthansa. Men det er første gang, at en Airbus A350 bliver konverteret til et flyvende laboratorium.

”Denne første konvertering af en Lufthansa Airbus A350-900 er et vigtigt skridt i at sikre fortsættelsen af ​​branchens støtte til klimaforskning,” siger Simone Rauer, chef for luftfartsmiljø-køreplan i Airbus.

Lufthansa konverterer A350’eren med navnet “Erfurt” og registreringen D-AIXJ. Efter første konverteringsfase i Malta fløj flyet 30. marts tilbage til Tyskland for fortsat at indgå i almindelig rutedrift. Siden har fløjet været af sted på ruter til både Sao Paulo og San Francisco.

 

Relaterede artikler:

Flyvende observatorium på mission tæt på Danmark

Lufthansa erstatter Boeing 747 med Airbus A350

Luftwaffe bestiller A350-regeringsfly med raketafvisningssystemer