En midlertidig aftale fra Europa-Parlamentet skal være med til at sikre, at flyselskaber berørte af Brexit kan flyve videre i syv måneder efter Storbritanniens udtrædelse.
Det vil få store konsekvenser for visse flyselskaber, hvis Storbritannien forlader EU til marts uden en Brexit-aftale. Flyselskaber, der ikke er mindst 50 procent ejet af lande i EU, vil i dette tilfælde få flyveforbud inden for Den Europæiske Union.
Men nu ser det ud til, at berørte flyselskaber og luftfartskoncerner kan ånde lettet op – i hvert fald for en stund. Europa-Parlamentet i Bruxelles har således landet en midlertidig aftale, der er med til at sikre, at flyselskaberne fortsat kan tilbyde ruteflyvning indtil syv måneder efter Storbritanniens udtrædelse af EU – også kendt som Brexit.
Storbritannien forlader EU den 29. marts, og hvis der ikke landes en egentlig Brexit-aftale, ville det få konsekvenser for de flyselskaber, der ikke er mindst 50 procent ejet af virksomheder eller privatpersoner fra EU-medlemslande. Men den midlertidig luftfartsaftale sikrer således, at berørte flyselskaber kan få foretaget de nødvendige ejerskabs-omlægninger i rette tid.
Mere tid til Iberia
Ét af de flyselskaber, der er under påvirkning af en eventuel hård Brexit, er spanske Iberia, der er 100 procent ejet af den britisk-spanske luftfartskoncern IAG (International Airlines Group, red.). Det spanske flyselskab hilser derfor den foreløbige luftfartsaftale velkommen.
”Vi har fået syv måneder til at undgå ethvert problem. Vi har nu mere tid til, at selskabet kan beslutte, hvilke ændringer det vælger,” siger Reyes Maroto, der er Spaniens industriminister, ifølge nyhedsbureauet Reuters. Han glæder sig således over, at Iberia får ekstra tid til at planlægge fremtidige ejerforhold.
”Nu har vi fået en udsættelse på syv måneder i forordningen, der vil blive godkendt, og vi arbejder sammen med selskabet for at finde en endelig løsning.”
IAG: Iberia er spansk
Den midlertidige Brexit-aftale for luftfarten kræver godkendelse fra samtlige af EU-medlemslandenes ambassadører i Council’s Permanent Representatives Committe.
IAG har tidligere hævdet, at Iberia er over 50 procent ejet af den spanske koncern El Corte Inglés. Luftfartskoncernen IAG, der også ejer British Airways, mener, at den kan overbevise EU-Kommissionen om Iberias ejerforhold. Hvis IAG får overbevist om, at Iberia er spanskejet, vil flyselskabet således ikke få problemer med Storbritanniens udtrædelse af EU.
Iberia transporterer årligt cirka 19 millioner passagerer og beskæftiger næsten 17.000 medarbejdere.
Relaterede artikler:
ERA: Brexit-usikkerheden er katastrofal
Ryanairs O’Leary med ny Brexit-advarsel