Airbus A330-900-fly fra TAP Air Portugal. Foto: H. GOUSSÉ | master films | Airbus | PR))

Officielt: 51 procent af TAP skal på private hænder

Mindst 51 procent af TAP sættes til salg i den kommende privatisering, mens en del af selskabet derudover øremærkes til de ansatte. To store luftfartskoncerner udviser fortsat interesse.

Efter lang tid med spekulationer i både medier og blandt aktører i branchen har den portugisiske regering nu løftet sløret for hvor stor en del af TAP, som man vil afhænde i den forestående privatisering af selskabet.

Finansminister Fernando Medina fortæller, at landets regering vil sælge en andel på mindst 51 procent af flyselskabet. Derudover vil de ansatte hos TAP få overdraget fem procent, mens det endnu ikke er afgjort hvor en andel af selskabet, som regeringen ender med, når processen er tilendebragt.

Regeringen ønsker desuden ikke, at en kommende medejer af det portugisiske flyselskab skal være en kapitalfond eller lignende selskab, der blot er på udkig efter en investeringsmulighed. Man ønsker derimod at sælge til en relevant aktør, der er af en sådan størrelse, at denne spiller en rolle i branchen. Det skriver Reuters.

Lufthansa-koncernen, Air France-KLM samt International Airlines Group (IAG) har allerede slået fast, at de potentielt kunne være interesseret i at investere i TAP. Derudover siges det, at flere navne fra luftfarts- og turismebranchen har etableret et konsortium med henblik på at købe sig ind i TAP.

Ytrer interessere
Over for Reuters bekræftede koncernchef Luis Gallego fra IAG tidligere på ugen, at koncernen fortsat er interesseret i TAP, da han mener, at Star Alliance-medlemmet kunne passe godt i IAGs eksisterende portefølje af flyselskaber.

”Vi skal kigge nærmere på, hvordan processen kommer til at forløbe, og sætte os godt ind i alle detaljer, men vi er optimistiske og overbeviste om, at IAG kan gøre TAP til en succeshistorie.”

I en kortfattet kommentar udtaler en talsperson for Lufthansa Group, at den tyske luftfartskoncern også fortsat er interesseret i at købe en andel af TAP.

Ser fordele for selskabet
Siden IAG overtog Aer Lingus for fire år siden, har det irske flyselskab mere end fordoblet kapaciteten på dets langdistanceruter og føjet ni nye destinationer i Nordamerika til rutekortet, fortæller Gallego, der mener, at man kunne gøre noget lignende ved TAP.

Derudover ejer IAG også flyselskabet Vueling i Portugals naboland Spanien, ligesom det – ifølge topchefen – giver nogle fordele i forhold til forhandlinger med flyproducenter og leverandører og hvis der skal rejses ny kapital, når man er en del af en stor koncern.

”Sammen vil vi have mulighed for yderligere at udvikle selskabets hub i Lissabon og derigennem skabe betydelig værdi for både Portugal og landets indbyggere. Vores netværk passer godt med TAPs, og der er mange muligheder i forhold til at transportere passagerer fra Lissabon til Latinamerika, Nordamerika eller Afrika.”

Regner med at sælge i løbet af næste år
Det har tidligere været fremme, at regeringen i Portugal vil stille en række krav til en kommende køber. De skulle blandt andet være, at man vil kræve fortsat at have en plads i bestyrelsen hos TAP, at en ny ejer arbejder for at fremme Portugals økonomi samt at flyselskabets hub i lufthavnen i Lissabon fastholdes.

Regeringen er nu i gang med at udfærdige de præcise detaljer. Politikerne forventer at være i mål med dette arbejde og have udbuddet godkendt, inden året er omme. Dernæst iværksættes salgsprocessen, og denne forventes at være færdig senest midt i 2024.

Adspurgt svarer Luis Rodrigues, der er koncernchef for TAP, at han er fortrøstningsfuld og tror, at det bliver fint for flyselskabet at blive delvist privatiseret.


Relaterede artikler:

SAS udvider samarbejde med Star Alliance-partner

Bud på TAP kan komme fra uventet kant

Air France-KLM klar til at byde på TAP