Dreamlinere-fly fra Norwegian parkeret i Stavanger Airport. (Foto: Oddegeir Tørresdal)

Norwegian dropper langdistanceflyvninger

Norwegian fremlægger i dag en ny forretningsplan, og fremover skal flyselskabet koncentrere sig om europæiske ruter til det nordiske marked. Det markerer afslutningen på langdistanceeventyret.

Den 30. maj 2013 sendte Norwegian det første langdistancefly på vingerne fra Oslo mod New York. Allerede fra begyndelsen var projektet problemfyldt, da de nye Boeing 787 Dreamlinere ikke var blevet klar til den nye satsning, og i stedet måtte premiereflyvningen gennemføres med en indlejet Airbus A340-300 fra portugisiske Hi Fly.

Sidenhen har Norwegian haft utallige udfordringer med de interkontinentale ruter og hele langdistanceoperationen, og nu har selskabet besluttet helt at droppe den del af forretningen i forbindelse med lanceringen af en ny forretningsplan, der skal bringe Norwegian ud af den nuværende irske Examinership-kreditorbeskyttelse.

“Kernen i planen er, at Norwegian fremover vil fokusere på sin nordiske kerneforretning og drive et europæisk kortdistancenet med kort- og mellemdistancefly. Under disse omstændigheder er en langdistanceoperationerne ikke gennemførlige for Norwegian, og disse operationer vil derfor ikke fortsætte,” hedder det i en børsmeddelelse.

Dermed ophører langdistanceeventyret efter snart otte problemfyldte år, og det betyder samtidig, at Norwegian vil skille sig af med de 27 Boeing 787 Dreamlinere, der indgår i selskabets flåde. Samtidig må Norwegian sige farvel til de ansatte i Italien, Frankrig, Storbritannien og USA, der har været beskæftiget med langdistanceruterne.

50 fly i 2021
Fremover er det planen, at Norwegian skal fokusere på det nordiske marked med ruter til Europa. Ydermere fremgår det, at ruterne skal opereres med kort- og mellemdistancefly (narrow body aircraft), men der præciseres ikke, hvorvidt det stadig bliver med Boeing 737-800 og 737 MAX 8, eller om der skal Airbus A320neo i flåden. Norwegians kommunikationsafdeling har efterfølgende præciseret, at det bliver Boeing 737-800, og at der ikke for nuværende er planer om, at MAX´en skal tilbage i trafik.

Ifølge den nye forretningsplan vil Norwegian operere 50 fly i 2021, og dette tal ventes at stige til 70 fly i 2022. 

“Vores kortrutenetværk har altid været rygraden i Norwegian og vil danne grundlaget for en fremtidig robust forretningsmodel,” siger koncernchef Jacob Schram i en pressemeddelelse.

Brug for ny kapital
Herudover er det forventningen, at gælden reduceres til omkring 20 milliarder norske kroner, og samtidig skal der hentes et sted mellem fire og fem milliarder norske kroner i ny kapital.

“Jeg er glad for at kunne præsentere en robust forretningsplan i dag, som vil give virksomheden en ny start. Ved at fokusere vores drift på et korttransportnetværk har vi til formål at tiltrække eksisterende og nye investorer, betjene vores kunder og støtte den bredere infrastruktur og rejsebranchen i Norge og i Norden og Europa,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian sætter 52 danske ruter til salg

Norwegian klar til ny stor aktieemission

Norwegian vil af med op til 17 Dreamlinere