Norwegian har afgivet en bestilling på to nye Dreamlinere, og vil i løbet af får år komme op på i alt 40 enheder, hvilket er to mindre end British Airways, der er største Dreamliner-operatør i Europa.
Norwegian kommer i løbet af få år til at bevæge sin ind i en europæisk elite, som et af de flyselskaber, der har flest fly af typen Boeing 787 Dreamliner.
Det er konsekvensen af, at det norske lavprisflyselskab netop har afgivet en bestilling på yderligere to Boeing 787-9 Dreamlinere, der vil blive leveret i 2018. Flyene bliver leaset fra AerCap og vil betyde, at Norwegian i 2020 vil råde over 40 Dreamlinere.
“For at kunne tilbyde nye ruter og gøre langdistanceoperationen endnu mere konkurrencedygtig er vi afhængig af flere nye og omkostningseffektive fly. Langdistanceoperationen er afgørende for at sikre global vækst og nye arbejdspladser. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde, lavt brændstofforbrug og mindre udslip,” siger koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.
Norwegian har i løbet af de seneste tre år med langruter oplevet en succes med over 90 procent i gennemsnitlig belægning. Disse tal bekræfter Norwegian i, at der er behov for endnu flere ruter mellem Europa og USA samt Europa og Asien.
Lige i hælene på British Airways
Med den nye bestilling på to 787-9 Dreamlinere vil Norwegian i 2020 have otte eksemplarer af 787-8 samt 32 eksemplarer af 787-9, hvilket er i alt 40 enheder.
Det bringer Norwegian lige i hælene på British Airways, der i dag er den største Dreamliner-operatør i Europa med 14 fly i drift. Samlet har British Airways bestilt 42 fly fordelt på ni 787-8, 21 787-9 samt 12 eksemplarer af den større 787-10.
Spanske Air Europa har bestilt 22 Dreamliner-fly, mens TUI Travel har en bestilling på 16 fly, hvoraf de 13 allerede er leveret.
Læs også:
Så langt flyver Norwegian på literen
Her er Norwegians nye langrutefly
Gatwick base for større Norwegian-Dreamliner