Indenrigsflytrafikken i Sverige fortsætter sit markante fald. I lufthavnene i Gøteborg og Malmø mistede man i januar op til 20 procent af indenrigspassagererne.
Indenrigsflytrafikken i Sverige styrtbløder i øjeblikket. De seneste trafiktal fra januar viser, at det dramatiske passagerfald, der startede i 2018, fortsætter ind i 2020.
Den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der driver 10 svenske lufthavne, rapporterer om en samlet indenrigstilbagegang i januar på 11 procent i forhold til samme måned året før, og tilbagegangen har især ramt nogle af de store lufthavne.
I januar mistede Landvetter-lufthavnen ved Gøteborg således 20 procent af de indenrigsrejsende, mens Sturup ved Malmø måtte konstatere, at 18 procent færre indenrigsrejsende var passeret gennem terminalen i årets første måned.
Betragter man isoleret set de fire største Swedavia-lufthavne, så er der alene i januar tabt 129.416 indenrigspassagerer, hvilket svarer til et fald på 12,9 procent.
Udvikling i antal indenrigspassagerer i fire største Swediavia-lufthavne januar 2020 vs. januar 2019
Lufthavn | Ændr. 01/20-01/19 | 01/2020 | 01/2019 | 01/2018 |
Stockholm-Arlanda | -11,6 % | 340.422 | 384.901 | 396.926 |
Stockholm-Bromma | -9,2 % | 135.732 | 149.515 | 160.882 |
Gøteborg-Landvetter | -20,1 % | 76.848 | 96.209 | 102.217 |
Malmø-Sturup | -17,5 % | 66.210 | 80.257 | 88.593 |
I alt | -12,9 % | 619.212 | 710.882 | 748.618 |
Kilde: Swedavia |
Uformindsket styrke
Ved en sammenligning med den samlede passagerudvikling i de fire største indenrigslufthavne i 2019 fremgår det, at tilbagegangen fortsætter med næsten uformindsket styrke. Der er muligvis sket en stabilisering i Stockholm-Arlanda, men til gengæld går det hastigt tilbage i både Gøteborg og Malmø.
I hele 2019 mistede de fire store indenrigslufthavne omkring 1.350.000 rejsende på indenrigsruterne, hvilket svarede til en tilbagebagegang på 13,4 procent, og med et fald i januar 2020 på 12,9 procent, så ser det ikke særligt lyst ud for de svenske lufthavne.
Udvikling i antal indenrigspassagerer i fire største Swediavia-lufthavne 2019 vs. 2018
Lufthavn | Ændr. | 2019 | 2018 |
Stockholm-Arlanda | -15,6 % | 4.464.130 | 5.289.246 |
Stockholm-Bromma | -9,1 % | 1.045.980 | 1.168.199 |
Gøteborg-Landvetter | -14,3 % | 1.202.793 | 1.402.851 |
Malmø-Sturup | -10,5 % | 1.993.826 | 2.192.510 |
I alt | -13,4 % | 8.706.729 | 10.052.806 |
Kilde: Swedavia |
Kapacitetsreduktioner påvirker trafiktallene
Hos Swedavia konstaterer man, at “de seneste måneders svage trafikudvikling fortsætter”, og i januar er en af årsagerne, at Norwegian fra årets start trak sig fra ruten mellem Malmø og Stockholm, hvilket påvirker tallene i begge lufthavne. SAS er alene tilbage på ruten, og færre frekvenser og reduktionen fra to til én operatør vil automatisk betyde højere billetpriser og faldende passagertal.
Kapacitetsreduktioner er dermed tilsyneladende hovedårsagen bag det fortsatte passagerfald, og Swedavia peger da heller ikke direkte på flyskam, selvom trenden med mere miljørigtige rejser florerer kraftigt i Sverige i disse år i takt med, at de svenske jernbaner SJ melder om stor fremgang.
Til gengæld gør Swedavia meget ud af at fortælle, at man arbejder seriøst med bæredygtighed. Målet er nemlig, at samtlige Swedavia-lufthavne ved udgangen af 2020 ikke skal have CO2-emission fra egen virksomhed. Herudover er det planen, at fem procent af flybrændstoffet i de svenske lufthavne skal være fossilfrit i 2025. Om det er nok til at hindre yderligere fald i indenrigsflytrafikken, vil kun tiden vise.
Relaterede artikler:
Regionale svenske lufthavne vil have regeringen på banen