Christiansborg Slot. (Foto: Anders Hviid | FT.dk)

Politisk opbakning til tidsplan for grøn rute vakler

Nu opfordrer forligspartierne regeringen til at sætte farten ned og gentænke tidsplanen for den grønne indenrigsrute. Det samme gør Dansk Luftfart, der ønsker et møde for hele branchen.

Det ser ud til, at der er blevet slået skår i opbakningen til regeringens såkaldte grønne indenrigsrute, der efter planen skulle have debut til næste år.

I øjeblikket er bekendtgørelsen for rammerne for tildelingen og driften af ruten i høring, men siden fredag i sidste uge har en række høringssvar blotlagt, at både flyselskaber, lufthavne og erhvervsorganisationer ser en række udfordringer i materialet.

I tillæg hertil opfordrer flere partier nu regeringen til at revurdere tidsplanen. Det skriver Politiken.

Ruten er nemlig en del af den aftale om den kommende passagerafgift, som regeringspartierne Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne sidste år indgik med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, men ordførere fra de to sidstnævnte er begyndt at trække i land.

Vil sejle kinesisk fritureolie til Europa
Modviljen skyldes tilsyneladende, at en del af det bæredygtige flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) –, som skal benyttes på ruten vil være af den slags, der fremstilles af brugt fritureolie, da andre typer ikke er tilgængelige i store nok mængder.

Planen er derfor, at der skal indkøbes kinesisk fritureolie, som – ifølge avisens oplysninger – vil skulle transporteres med tankskibe fra Asien for derefter at blive forarbejdet på et raffinaderi i eksempelvis Rotterdam.

Vil have aftalekredsen indkaldt
Netop transporten fra den anden side af jorden mindsker dog ikke ligefrem brændstoffets klimaaftryk, og på den baggrund mener Søren Egge Rasmussen, der er klimaordfører i Enhedslisten, at regeringen bør sætte tempoet ned og revidere tidsplanen.

Det synspunkt er Sofie Lippert enig i. Hun var indtil en rokade i folketingsgruppen tidligere på ugen transportordfører for Socialistisk Folkeparti.

”Vi er med i en aftale med regeringen om at etablere den rute, men set fra vores stol kan pengene bruges bedre. Derfor har vi opfordret regeringen til at indkalde aftalekredsen til drøftelser om, hvorvidt aftalen skal justeres på det punkt,” siger Lippert til Politiken.

Træk i håndbremsen
Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, SAS og olieraffinaderiet Crossbridge Energy sætter også spørgsmålstegn ved, om det ikke er en god idé at sænke tempoet således, at man sikrer sig, at den offentlige investering peger i retning af reel grøn omstilling.

I en kommentar til Check-in.dk slår sekretariatschef Mathias Milling fra Dansk Luftfart fast, at brancheforeningen ligeledes mener, at det både vil være fornuftigt samt et udtryk for rettidig omhu, hvis politikerne vælger at trække i håndbremsen nu.

”Vi har fra starten sagt til regeringen, at den her model både er dyr, ineffektiv og ikke særlig grøn. Det står der nu en meget bred aktørkreds bagved – lige fra Concito til Crossbridge,” siger Milling.

”En sådan enig udmelding her på tværs af brancher, organisationer og interesser bør regeringen ikke med alvor sidde overhørig. Vi opfordrer derfor på det kraftigste regeringen til at få indkaldt branchen – både luftfart og energi – til et møde, hvor vi kan tale om en reel og grøn vej frem til grøn luftfart.”


Relaterede artikler:

SAS: Afgift bør bruges på erhvervseventyr i Danmark

Erhvervsorganisationer deler bekymringer om flyrute

Grøn indenrigsrute er stadig mulig og realistisk i 2025