SAS er kommet i dårligt selskab

Udviklingen i kabinefaktoren hos SAS i årets første måneder har placeret selskabet i bunden blandt 34 europæiske luftfartsselskaber.

Den europæiske luftfartssammenslutning AEA (Association of European Airlines) hari sidste ugeoffentliggjort medlemmernes trafiktal for årets to første måneder. Det er dyster læsning for de fleste luftfartsdirektører, men for SAS ser det værre ud end nogensinde før.

Selskabet har de første to måneder haft et samlet fald i kabinefaktoren på ikke mindre end 5,1 procentpoint, hvilket bringer SAS ned i den absolutte bund hos de europæiske luftfartsselskaber. Her må SAS dele skæbne med skrantende selskaber fra Rumænien, Ukraine og Kroatien.






BUND 10 (JAN-FEB 2009)




Rang




Selskab




Kabinefaktor




Kabinefaktor ændring %-point
01.




Tarom Romanian Air Transport




47,2 %




-12,5
02.




Ukraine International Airlines




51,1 %




-10,8
03.




Croatia Airlines




48,5 %




-5,1
04.




SAS Scandinavian Airlines




61,9 %




-5,1
05.




Air Malta




63,9 %




-4,7
06.




Adria Airways




54,2 %




-4,6
07.




Austrian




66,2 %




-4,1
08.




LOT Polish Airlines




60,3 %




-4,1
09.




Icelandair




64,4 %




-4,0
10.




Czech Airlines




50,9 %




-3,8






Gennemsnit alle 34 medlemmer




71,1 %




-1,1



Finnair er et af de eneste selskaber, der trækker i den modsatte retning. Selskabet øgede sin kabinefaktor i årets første to måneder med 3,8procentpoint til nuværende 71,1 %, hvilket samtidig er gennemsnittet for alle AEA-medlemmer.





De store europæiske selskaber som British Airways, Air France, KLM og Lufthansa klarer sig noget bedre. Her er kabinefaktoren på et niveau mellem 72,7 % og 76,3 %, mens den negative udvikling i kabinefaktoren er noget mere behersket end hos SAS.





SAS-tallene for februar blev offentliggjort i begyndelsen af marts måned, men med de nye AEA-tal er det nu muligt at måle udviklingen op imod andre europæiske selskaber. Selvom SAS har reduceret kapaciteten med 11,5 % i forhold til året før ved at lukke ruter og sætte fly på jorden, er det stadig ikke nok. Således var der samlet i januar og februar i alt 20 % færre passagerer end i samme måneder i 2008.

De seneste SAS-trafiktal fra marts viser, at den negative udvikling fortsætter. I marts var kabinefaktoren 65,2 %, hvilket er en nedgang på 10,5 procentpoint i forhold til samme måned året før. Her skal der dog tages højde for påsken, der faldt i marts måned 2008. Helt skidt ser det ud i marts på de interkontinentale ruter, hvor SAS mistede 24 % af pasagererne og fik en tilbagegang i kabinefaktoren på 12,5 procentpoint.





SAS har i den nye strategiplan ”Core SAS” sat endnu mere fart på kapacitetstilpasningerne, hvilket også er nødvendigt, når selskabet i gennemsnit kun sælger tre ud af fem udbudte sæder ombord på flyene.De seneste tal fra AEA samt SAS-tallene fra marts måned viser, at situationen er alvorlig for SAS. Selskabet er ikke på omgangshøjde med konkurrenterne og hæmmes af højere enhedsomkostninger bl.a. som følge af de ældre brændstofslugende MD-80 fly.





SAS opererede ved udgangen af 2008 i alt 49 MD-80 fly, der primært anvendes på det intra-skandinaviske og europæiske rutenet. Disse fly har en gennemsnitsalder på 19,4 år og har et brændstofbrug, der er op til 30 – 40 % højere end tilsvarende nye og moderne fly i samme størrelse.