Flytrafik i London Gatwick. (Foto: Gatwick Airport | PR)

Storbritannien gør op med EU’s slotkrav

Storbritannien vil i det kommende sommertrafikprogram kræve, at 70 procent af flyselskabernes tildelte slots skal anvendes. Samtidig indbygges fleksible regler, der skal forhindre spøgelsesflyvninger.

EU-Kommissionen besluttede før jul, at forlænge perioden for suspensionen af normale regler for anvendelsen af slots (start- og landingstilladelser, red.) i de europæiske lufthavne.

Før coronapandemien var en 80/20-regel, hvor 80 procent af de tildelte slots skulle anvendes i et trafikperiode, men i det kommende sommertrafikprogram fra 27. marts til 29. oktober har EU besluttet sig for en 64/36-regel, mens det igangværende vintertrafikprogram ligger på 50/50.

Storbritannien hæver tærskel
Dette bliver nu udfordret af den britiske regering, der mandag har stillet forslag til parlamentet om, at reglen for de britiske lufthavne i det kommende sommertrafikprogram skal være 70/30. Dermed skal der flyves på 70 procent af de tildelte slots for at kunne bevare dem i en ny trafikperiode.

“At forlade EU har givet os mulighed for at tage kontrollen over vores regler for lufthavnsslots tilbage, hvilket giver os større fleksibilitet til at balancere behovene i vores fantastiske luftfartsindustri under pandemiens udfordringer,” udtaler transportminister Grant Shapps.

“Dagens udvidelse markerer et skridt tilbage i retning af normale regler, og hjælper sektoren med at komme sig og vokse, når de rejsende vender tilbage, samtidig med at den beskyttes mod enhver fremtidig usikkerhed.”

Ingen spøgelsesflyvninger i Storbritannien
Der har på det seneste været en del kritik af EU’s regler, hvor eksempelvis Lufthansa har hævdet, at selskabet i denne vinter er nødt til at gennemføre omkring 18.000 såkaldte “spøgelsesflyvninger” med ingen eller få passagerer for at sikre sig, at der ikke mistes slots i kommende trafikperioder.

De britiske myndigheder lægger op til mere fleksible regler, hvor flyselskaberne ikke vil blive tvunget til at gennemføre spøgelsesflyvninger for ikke at miste deres historiske slotrettigheder, hvis markeder forbliver lukket som følge af COVID-19-restriktioner. Det vil eksempelvis være muligt at gøre brug af denne undtagelse, hvis et land kræver hotelkarantæne eller lukker hoteller og restauranter som coronarelaterede tiltag.

“Under sådanne omstændigheder tillader reglerne flyselskabet at beholde deres historiske rettigheder til slots, selvom passagerernes efterspørgsel ikke retfærdiggør at udføre flyvningen,” hedder det i en pressemeddelelse fra det britiske transportministerium.

Jubel i Gatwick Airport
Lavprisflyselskaberne har længe ønsket, at 80/20-reglen hurtigst muligt genindføres, da mange af de etablerede netværksflyselskaber forhindrer de nye aktører i at komme til fadet ved at holde på slots, der ikke udnyttes fuldt ud i øjeblikket.

Derfor er Storbritanniens øgning til 70/30 også godt nyt for de lufthavne, der er afhængige af lavprisflyselskaberne, hvilket blandt andet er tilfældet for London Gatwick Airport. 

I den britiske storlufthavn har Wizz Air tidligere udtalt, at selskabet er villig til at basere op til 20 fly, hvis det er muligt at få adgang til slots, og dagens beslutning er da også godt nyt for Gatwick Airport.

“Beslutningen vil bidrage til at skabe mange nye ruter og forbindelser fra Gatwick,” siger Stewart Wingate, administrerende direktør for London Gatwick Airport, til Independent.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air til EU: Lad 80/20-slotregel være

Tvunget til at gennemføre 18.000 tomme flyvninger

EU vil ikke forlænge slotsuspensionen