Spanske Air Nostrum har søgt om tilladelse til at drive indenrigsruter i Brasilien. Samtidig har portugisiske TAP indgået nyt partnerskab med brasilianske Azul.
Det brasilianske marked for flytrafik får i stigende grad opmærksomhed fra udenlandske flyselskaber. Senest har spanske Air Nostrum, som tidligere har fløjet for SAS, søgt om tilladelse til at operere indenrigsflyvninger i Brasilien. Det oplyser landets luftfartsmyndigheder ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Hvis Air Nostrum får tilladelse til indenrigsflyvninger i Brasilien, vil selskabet starte flyvninger i andet halvår 2020 af dette år under et nyt navn, siger de brasilianske luftfartsmyndigheder ANAC.
Air Nostrum, der er baseret i Valencia, er et uafhængigt flyselskab, som driver de fleste af Iberias indenrigsflyvninger. Air Nostrum har gennem en årrække fløjet for SAS med Bombardier CRJ-fly på wetlease-kontrakter. I sensommeren offentliggjorde SAS imidlertid, at man fra slutningen af marts 2020 har fravalgt det spanske selskab til fordel for CityJet og Regional Jet.
Flere selskaber går ind i Brasilien
Air Nostrum er ikke det eneste spanske selskab, som er interesseret i det brasilianske indenrigsmarked. Sidste år blev den spanske turist- og transportkoncern Grupo Globalia, der ejer Air Europa, det første 100 procent udenlandskejede firma, som fik tilladelse til at operere på Brasiliens hjemmemarked.
Inden for de sidste to år er en række udenlandske flyselskaber gået ind på det brasilianske marked med internationale ruter – heriblandt Norwegian, Sky Airlines, Flybondi og Jetsmart. Til marts begynder også britiske Virgin Atlantic at flyve fra London til Brasilien.
TAP og Azul i nyt joint-venture
TAP Air Portugal er det største europæiske selskab på trafikken mellem Brasilien og Europa, og TAP styrker nu yderligere sin position med et nyt kommercielt joint-venture samarbejde med det brasilianske flyselskab Azul.
Azul er det tredjestørste indenrigsflyselskab i Brasilien og desuden driver en række udenrigsruter. Det tættere samarbejde mellem de to selskaber vil blandt andet give TAP bedre adgang til Azuls netværk af indenrigsruter.
Azul blev stiftet i 2008 af den brasilianskfødte forretningsmand David Neeleman, som siden 2015 også har været storinvestor i TAP Air Portugal. David Neeleman er også kendt som stifteren af det amerikanske lavprisselskab JetBlue Airways.
Relaterede artikler:
Europæisk flyselskab vil flyve indenrigs i Brasilien
Første Norwegian-flyvning til Brasilien
Brasilien vil åbne op for udenlandske luftfartsinvesteringer