Finnair kan i dag fejre sit 100-års jubilæum, og det markeres blandt andet med Mumitrolde på Airbus A350 og et særligt frimærke. I selskabets spæde begyndelse fløj det med post ved hjælp af vandfly.
Et af Nordens største flyselskaber kan i dag – 1. november 2023 – fejre, at det er 100 år siden, at det blev etableret.
Det er Finnair, der runder den skarpe milepæl. Det nationale finske flyselskab indledte med en postrute over Østersøen og har siden ekspanderet stort til at blive et selskab med større rutenetværk til flere kontinenter.
Finnair lancerede tidligere i år en jubilæumsside med sloganet ’Bringing us together since 1923’, hvor der er historier om flyselskabet gennem de 100 år, ligesom selskabet fortæller om nogle af de tiltag, der er taget for at fejre jubilæet.
Finnair markerer blandt andet jubilæet ved at have malet to Mumitrolde, der krammer, på siden af to Airbus A350 (registrering OH-LWP og OH-LWO). Mumitroldene blev første gang afbilledet på Finnair-fly i 1990’erne, og siden da er der kørt forskellige Mumi-kampagner. De originale Mumi-bøger blev skrevet og illustreret af den finske forfatter og kunstner Tove Jansson mellem 1945 og 1980.
”Mumi-brandet giver rejsende en varm velkomst til Finland. Folk har lært karaktererne at kende gennem vores bøger og animationer – og forbinder Mumi med de tidløse værdier tolerance, accept og venskab,” siger Roleff Kråkström, administrerende direktør for Moomin Characters.
Butiks-overtagelse og frimærke
Foruden flyene med Mumitroldene har Finnair også malet selskabets 100-års slogan på siden af to Airbus A320 og én Airbus A350 (registreringer LXK, OH-LXM og OH-LWR).
I forbindelse med jubilæet har Finnair desuden indgået et samarbejde med det finske brand Stockmann, der har et varehus i centrum af Helsinki. Samarbejdet består i, at Finnair fra 9. oktober overtog en del af varehuset.
”På butikkens første sal kan man i forbindelse med jubilæet gå på opdagelse i en fotoudstilling, prøvebusiness class-sæder, nyde om bord-yndlingsdrinken blåbærjuice, møde kabinepersonale og høre optræden af Finnairs kor,” Riitta Elovaara, marketingchef hos Stockmann.
Det store 100-års-jubilæum bliver herudover blandt andet også fejret ved udgivelse af et særligt frimærke. I september udgav det finske postvæsen, Posti Group Oyj, et ’100 Years’-frimærke. Post har spillet en vigtig rolle i Finnairs historie, da selskabets første kommercielle flyvning i 1924 skulle transportere post fra Helsinki til Tallinn.
Sender tak til alle parter
I forbindelse med udgivelse af Finnairs kvartalsregnskab i sidste uge kommenterede flyselskabets koncernchef, Topi Manner, på 100-års-jubilæet, som han ikke overraskende finder aldeles fantastisk.
”I næste uge fejrer vi Finnairs 100-års jubilæum. Finnair er det sjetteældste flyselskab, der stadig er i drift i verden. At nå 100-års-alderen er ikke en selvfølge for et flyselskab, og efter den dobbeltkrise, vi har været igennem, er det særligt meningsfuldt at opnå den. En varm tak for den lange historie og fælles rejse går til alle vores kunder, ejere, samarbejdspartnere, personale og andre interessenter,” lyder det.
Finnair blev grundlagt 1. november 1923 og er altså i dag verdens sjetteældste flyselskab og tredjeældste i Europa efter KLM og Czech Airlines. Selskabet hed først Aero Oy, inden Finnair-navnet kom til mange år senere.
Fløj med post i de spæde år
Aero Oy kom til verden på vandet, da det i de første mange år udelukkende opererede med vandfly. Selskabets første fly var en Junkers F 13, som havde plads til fire passagerer. Den første flyvning gik som skrevet til Tallinn, og om bord var 162 kilo post.
I de første mange år havde Aero til huse på havnen i Helsinki, og i 1936 flyttede selskabet sine flyvninger til en nybygget lufthavn i Helsinki. Den finske stat blev i 1944 storaktionær i selskabet, og den første DC-3 blev sat i drift. Kort efter åbnede ruten til København, og i 1951 var der et rutenet med ni indenrigs- og fire udenrigsdestinationer.
I 1952 flyttede Aero til den nuværende Helsinki-Vantaa Airport, og året efter blev Finnair for første gang brugt som en del af Aeros markedsføring. Efter 16 år blev det flyselskabets officielle navn.
Blev specialist i Asien-flyvninger
Finnair udviklede sig løbende, og i 1960 tog det imod det første jetfly, Caravellen, der i 1983 blev erstattet med MD-80-fly. 95 procent af Finnairs flyvninger var dækket af jetfly i 1967, så denne flytype havde efterhånden erstattet alle propelflyene.
Skrues tiden nogle årtier frem, kunne Finnair efterhånden se fordele ved at flyve til Asien. Ruterne til det asiatiske kontinent blev i 2004 udset som særligt fordelagtige at satse på, da hubbet i Helsinki ligger ”på vejen” mellem Europa og de nordlige asiatiske destinationer. Finnair havde frem til coronapandemien og krigen i Ukraine speciale i Asien-flyvninger, men trafikken hertil er blevet kraftigt forstyrret som følge af disse begivenheder.
Finnair havde i 2022 i alt 9,1 millioner passagerer, mens selskabet i 2019 – det sidste hele år før pandemien – transporterede 14,6 millioner passagerer. Finnair har med andre ord stadig et stykke vej op til tidligere tiders styrke.
I øjeblikket har Finnair, der er medlem af Oneworld, omkring 80 destinationer. Selskabet råder over i alt 79 fly – herunder fly fra ATR, Embraer og Airbus. Langdistanceflåden består af otte Airbus A330-300 og 17 Airbus A350-900.
Relaterede artikler:
Fra søfly til Asien-genvej – 90 år med Finnair