Fra venstre: EASAs administrerende direktør Florian Guillermet overdrager officielt certifikatet til Isabelle Bloy, der er chefingeniør for Airbus A321XLR. (Foto: Airbus | PR)

Airbus får godkendt fly – kan blive en gamechanger 

Airbus har endelig fået typegodkendt den ultra langtrækkende flytype Airbus A321XLR. Det er EASA, der har certificeret flytypen, som ventes i kommerciel drift i løbet af få måneder. 

Airbus sendte første gang flytypen A321XLR i luften i juni 2022.

Siden er der gennemført et omfattende testprogram for flyet, som ifølge Airbus kan blive en gamechanger for selskabet. Efter mere end to år er det ultra langtrækkende fly nu blevet godkendt af EASA (European Union Aviation Safety Agency). 

Airbus-flyet har en rækkevidde på 8.700 kilometer, og dermed kan flyet anvendes på oversøiske flyvninger til blandt andet USA og destinationer i Mellemøsten, Afrika og Asien. 

”Med den lange rækkevidde kan A321XLR bringe værdi til markedet og give nye muligheder for flyselskaberne og passagererne. Flyet kan danne grundlag for nye direkte ruter og tilbyde vækstmuligheder til vores kunder og de flyrejsende,” siger Christian Scherer, der er administrerende direktør for divisionen for kommercielle fly i Airbus. 

Han tilføjer, at certificeringen markerer en milepæl for Airbus. 

”Næste skridt er nu at forberede flyet til de første kommercielle flyvninger hos vores kunder globalt. Vi ser frem til at arbejde med vores kunder for at støtte integrationen af flyet i de respektive flyflåder.”

Bruger mindre brændstof
Airbus fremhæver, at flyet kan supplere de store widebody-fly. Det smalle fly giver fleksibilitet til at åbne nye ruter og supplere lange ruter med variabel efterspørgsel.  

Airbus A321XLR bruger 30 procent mindre brændstof per sæde i forhold til tidligere generationer. Prisen per flyvning er omtrent det halve af omkostningerne ved at operere widebody-fly. 

Airbus oplyser, at der er solgt mere end 500 eksemplarer af flytypen, som skal leveres til mere end en snes forskellige flyselskaber i de kommende år. Blandt de større kunder er IndiGo Airlines, American Airlines, United Airlines og Air Canada, mens der fra europæisk side er modtaget ordrer fra blandt andet Aer Lingus, Iberia, Icelandair og Wizz Air. 

Iberia kommer først
Det spanske flyselskab Iberia, der er en del af luftfartsgruppen IAG, bliver lanceringskunde på flyet, som efter planen modtager de første eksemplarer i fjerde kvartal af 2024. Der tales om, at flyet kan bruges til at åbne ruter fra Madrid til eksempelvis Atlanta, Orlando, Philadelphia og Charleston.

Iberias kommende Airbus A321XLR-fly vil blive indrettet i en toklasses konfiguration med i alt 182 sæder, hvoraf de 14 vil være at finde på Business Class, mens de resterende 168 bliver Economy Class-sæder.


Relaterede artikler:

Airbus A321XLR på besøg i Aalborg Lufthavn

 Iberia bliver lanceringskunde på Airbus A321XLR

 Skal flyve i 100 timer i Airbus A321XLR