Administrerende direktør Finn Bjørn Schousboe fra Crossbridge Energy Fredericia. (Foto: Crossbridge Energy Fredericia | PR)

Raffinaderidirektør: Usikkert med grønt indenrigsfly i 2025

Der er flere udfordringer, som der skal findes en løsning på, hvis regeringens ønske om en grøn indenrigsrute i 2025 skal blive til virkelighed, siger raffinaderidirektør, der tvivler på tidsrammen.

Det er snart præcis to år siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale præsenterede den daværende regerings ambition om, at danskerne i 2025 skal kunne flyve grønt på en indenrigsrute, og at alt indenrigsflyvning her til lands skal være grønt senest i 2030.

Siden har den nuværende regering ytret samme ønske og senest landet en aftale med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti om passagerafgiften, hvorfra i hvert fald en del af provenuet skal benyttes til at finansiere den grønne omstilling af dansk luftfart.

Det er dog ikke sikkert, at det kommer til at gå så hurtigt. I et interview med TV Syd sår en dansk raffinaderidirektør tvivl om, hvorvidt man rent praktisk kan nå at få ryddet de udfordringer af vejen, som det vil kræve, hvis en af landets indenrigsruter skal flyve grønt i 2025.

Vil kræve ny lovgivning
Udtalelsen kommer fra Finn Bjørn Schousboe. Han er er administrerende direktør for Crossbridge Energy Fredericia, der driver et raffinaderi, som efter eget udsagn står for produktionen af omkring 35 procent af det danske forbrug af brændstoffer.

Selskabet er ligeledes en del af Triangle Energy Alliance, der er et samarbejde mellem en samling private og offentlige aktører som eksempelvis virksomheder, kommuner, uddannelsesinstitutioner samt Region Syddanmark.

Alliancen ønsker at benytte Power-to-X-teknologien, hvor elektricitet videreforædles og omdannes til brint, til at lave grønt brændstof til blandt andet fly. Han beskæftiger sig derfor en del med området i forskellige sammenhænge.

Schousboe hæfter sig først og fremmest ved, at lovgivningen vil skulle ændres, inden en dansk indenrigsrute kan blive grøn, da det på nuværende tidspunkt kun er tilladt at benytte en blanding med højest 50 procent bæredygtigt flybrændstof ved passagerflyvninger. Derudover er der dog også en anden udfordring.

Kan føre til forsinkelser
Finn Bjørn Schousboe forudser, at begrænsninger på tankanlæggene i danske lufthavne kan blive en barriere for, at statsministerens grønne mål kan blive indfriet inden for den tidsramme, som hun selv lagde frem i nytårstalen i begyndelsen af 2022.

”Med vores eksisterende anlæg kan vi nok lave flybrændstof, som er 30 procent grønt. Hvis man skal producere helt grønt brændstof, så skal det adskilles fra det sorte brændstof, og det vil blandt andet kræve en grøn og en sort tank i alle lufthavne. Det ville forsinke hele processen, hvilket ingen jo ønsker.”

Raffinaderidirektøren anbefaler derfor, at man i stedet fokuserer på at gøre det flybrændstof, som benyttes på indenrigsruterne grønnere, indtil såvel de praktiske omstændigheder som lovgivningen er tilrettet således, at regeringens ambitioner kan lade sig gøre.


Relaterede artikler:

Passagerafgift er på plads: Øges på lange flyvninger

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute

DAT kan levere grønne indenrigsflyvninger i 2025