Silje Brandvoll, direktør for kommunikation og PR hos Widerøe, modtager prisen ’ERA Sustainable Airline Award 2023’ på vegne af Widerøe. Foto: ERA

Bæredygtighedspris til Widerøe ved ERA-årsmøde

Widerøe har ved ERAs årsmøde modtaget en pris for flyselskabets store arbejde med bæredygtighed. Det norske selskab arbejder hårdt på at få første elektriske fly i luften i 2026.

European Regions Airline Association (ERA) uddelte onsdag aften en række priser i forbindelse med brancheorganisationens årlige generalforsamling. Og her var der blandt andet hæder til et skandinavisk flyselskab.

Således kunne det regionale norske flyselskab Widerøe træde op på scenen for at modtage ’ERA Sustainable Airline Award 2023’ for deres ihærdige arbejde med at blive et mere grønt flyselskab.

ERA Awards blev i år afholdt i Innsbruck i Østrig, og der blev uddelt i alt seks priser til fem selskaber. Prisuddelingen blev ikke afholdt i 2020, 2021 og 2022 som følge af coronapandemien, så ERA havde i år set frem til atter at uddele priser.

Forlænger levetid på Dash-fly
I motivationen for at tildele Widerøe årets bæredygtighedspris skriver ERA blandt andet: ’Med et klart og enestående engagement i bæredygtighed har Widerøe påtaget sig omfattende og vidtrækkende strategiske forpligtelser.’

ERA fremhæver, at Widerøe har ændret i sine tidplaner for at give besparelser i CO2, ligesom selskabet arbejder på at maksimere flyenes levetid ved at opgradere teknologi og genbruge brugbare dele.

”Vi er beærede over at modtage denne prestigefyldte pris. Widerøe leverer vigtig offentlig transport til folk over hele Norge, især langs kysten og over polarcirklen, ud over vores regionale service. Vi har tiltro til, at producenterne kan levere et passende fossilfrit fly i 2030-2035, i tide til udløbsdatoen på vores kortdistanceflåde,” siger Silje Brandvoll, direktør for kommunikation og PR hos Widerøe.

”I mellemtiden har vi taget og vil tage yderligere tiltag i tæt samarbejde med DeHavilland Aircraft of Canada for at forlænge levetiden på vores kortdistanceflåde. Ud over flere andre tiltag for at reducere vores emissioner.”

Udvikler elfly til brug fra 2026
Silje Brandvoll fortæller, at Widerøe er overbevist om, at forlængelse af flyenes levetid er det rigtige at gøre, da ”det norske kortdistancenet er det perfekte sted at starte den grønne omstilling”.

I sin motivation lægger ERA også vægt på, at Widerøe har indgået samarbejdsaftaler med blandt andet motorproducenten Rolls-Royce og italienske Tecnam. Det norske flyselskab er gået sammen med de to selskaber for at sætte skub i udviklingen af det fuldelektriske fly med navnet P-Volt. Flyet med 11 sæder skal efter planen introduceres på det norske indenrigsnet i 2026.

I forbindelse med udviklingen af det elektriske fly og arbejdet hen imod en grøn fremtid stiftede Widerøe i november 2021 et datterselskab med navnet Widerøe Zero, der skal bane vejen for nulemissions-flyvninger i Norge. Det norske selskab har ambitioner om at blive et af verdens første helt emissionsfrie flyselskaber.

Widerøes flåde består af 46 Dash 8-fly, der har en gennemsnitsalder på næsten 24 år, og herudover råder selskabet over tre Embraer E190-E2. Planen er, at de kommende elfly med tiden skal erstatte de mange Dash-fly.

 

Relaterede artikler:

Widerøe Zero vil købe op til 50 eVTOL-fly

Widerøe forlænger levetiden på 27 år gamle fly

Widerøe kan være klar med elfly i 2026