Fly fra SAS og Widerøe i Flesland-lufthavnen i Bergen. (Foto: Markus Mainka | shutterstock.com)

CNN: SAS blandt mest miljøbevidste flyselskaber

Amerikanske CNN Travel har fundet syv flyselskaber, der er mest bevidste om nødvendigheden af den grønne omstilling. To skandinaviske flyselskaber er blandt de udvalgte.

Flyselskaber over hele verden arbejder i disse år intenst med den grønne omstilling. Det handler først og fremmest om at opfylde de nationale og internationale klimamål, som er blevet opsat, hvilket for flyselskaberne i EU i første omgang betyder, at der i 2030 minimum skal være en 55 procent reduktion af udledningen af CO2 i forhold til 1990.

Hos CNN Travel sætter man hver måned i den såkaldte ‘Monthly Ticket’ fokus på et område inden for rejseindustrien, og i juni er det luftfart og herunder den grønne omstilling. Det er der kommet en artikel ud af med titlen “The world’s most eco-conscious airlines“.

Her forsøger man at skabe overblik over den grønne omstilling i luftfarten, og hvilke holdninger eksperterne har omkring de initiativer, der igangsættes, og der bliver også plads til at nævne syv flyselskaber i verden, der gennem initiativer har vist, at man har den grønne omstilling højt på agendaen.

Flyselskaberne under pres
Ifølge eksperter på området presser forbrugere og investorer på i forhold til at får flyselskaberne til at igangsætte grønne initiativer, og internationale og nationale klimamål har forstærket denne udvikling.

“I de sidste par år har offentlighedens bevidsthed om luftfartens klimapåvirkning bestemt lagt pres på flyselskaberne for at styrke deres bæredygtighedsstrategi,” siger Sola Zheng, en luftfartsforsker ved nonprofit-organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT), til CNN Travel. 

Flyselskaberne transporterer årligt 4,5 milliarder passagerer, og CO2-udledningen fra sektoren repræsenterer omkring 2,5 procent af den globale CO2-udledning.

Det er også derfor, at IATA (International Air Transport Association), der er flyselskaberne globale brancheorganisation, sidste år vedtog en resolution om, at luftfarten i 2050 skal være emissionsfri, selvom det ikke alle der finder det realistisk. Det gælder blandt andet Akbar Al Baker. koncernchef hos Qatar Airways, der er kendt for at tale rent ud af posen.

“Lad os ikke narre os selv,” sagde han for nylig til CNN Travel. “Vi vil ikke engang nå de mål, vi har for 2030, det kan jeg forsikre dig om. Fordi der ikke er nok råmateriale til mængderne af SAF (Sustainable Aviation Fuel).”

CNN Travel har også noteret sig, at kortdistanceflyvninger i Frankrig nu er erstattet af tog, og at Danmark og Sverige planlægger at flyve uden fossile brændstoffer på indenrigsflyvninger senest i 2030.

Lader sig imponere af PR-gimmick fra SAS
Samlet har CNN Travel udpeget syv flyselskaber, der gør en særlig indsats for at sætte den grønne omstilling på agendaen, og selskaberne er United Airlines, Widerøe, SAS, Wizz Air, Etihad Airways, Alaska Airlines og Air Canada.

Der er intet empirisk grundlag for at pege på de syv flyselskaber, men de har tilsyneladende alle gjort noget, der har imponeret journalisten på den anerkendte amerikanske medie.

Om SAS hedder det, at SAS er det første flyselskab, der sælger billetter til kommercielle hybrid-elektriske flyvninger i 2028 på 30-sæders Heart Aerospace-fly på ruter i Sverige, Norge og Danmark. Dermed har SAS haft succes med den PR-gimmick, som selskabet igangsatte for et par uger siden

CNN Travel noterer sig også, at SAS har et mål om at reducere CO2-emissionerne med 25 procent inden 2025 før de helt udfases i Skandinavien i 2030. Endelig har man bemærket, at SAS deltager i forskellige SAF-udviklingsprojekter og for nylig er begyndt at sælge ‘bio-billetter’, hvor omkostningerne til 50 procent iblanding af biobrændstof er inkluderet.

At norske Widerøe også har fundet vej gennem CNN Travels nåleøje hænger sammen med selskabets mål om at blive et af verdens første helt emissionsfrie flyselskaber. Her har man noteret sig, at nye elfly udviklet i partnerskab med motorproducenten Rolls-Royce og italienske Tecnam, på sigt skal erstatte selskabets indenrigsflåde fra 2028 og frem, mens de første flyvninger med 11-sæders elektriske pendlerfly skal være klar i 2026.

 

Relaterede artikler:

SAS åbner for reservationer til flyvning med elfly

Widerøe kan være klar med elfly i 2026

SAS sikrer option på 30-sæders elfly