Koncernchef Bogi Nils Bogason fra Icelandair og administrerende direktør Audur Baldvinsdottir fra IdunnH2. (Foto: Icelandair | PR)

Icelandair vil aftage 45.000 tons grønt flybrændstof

En ny aftale skal medvirke til at danne grundlag for en produktion af grønt flybrændstof på Island. Den er indgået mellem Icelandair og IdunnH2, der vil fremstille syntetisk SAF af brint og CO2.

I henhold til en ny aftale mellem Icelandair og selskabet IdunnH2 vil det islandske flyselskab aftage 45.000 tons bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – fra 2028 og i årene fremefter.

Forventningen, at det vil betyde, flyselskabet kan nedbringe den mængde CO2, der årligt udledes fra selskabets internationale rutenetværk, med omkring ti procent.

Planen er, at IdunnH2 vil etablere et produktionsanlæg i Helguvík Havn, der ligger nær Keflavík International Airport. Det grønne brændstof vil blive blandet sammen med traditionelt jet fuel. Lovgivningen tillader endnu ikke, at der foretages kommercielle flyvninger, hvor der udelukkende benyttes SAF.

Icelandair oplyser, at aftalen skal medvirke til, at man kan indfri selskabets klimamål, som går ud på, at flyselskabet i 2030 vil udlede halvt så meget CO2, som tilfældet var i 2019, mens det skal være helt slut med udledninger, når kalenderen viser 2050.

Udbuddet flugter ikke med efterspørgslen
En mindskning af Icelandairs klimaaftryk skal blandt andet opnås ved, at flådefornyelser samt via en blanding af andre værktøjer, hvor en øget brug af bæredygtigt flybrændstof er et af dem. Der er dog fortsat udfordringer på området. Det fortæller koncernchef Bogi Nils Bogason fra Icelandair.

“At vi underskriver denne samarbejdsaftale viser, at vi nærer et ønske om at gøre, hvad vi kan, for at støtte de pionerer, der arbejder på at udvikle en produktion af bæredygtigt flybrændstof i Island.”

”Udfordringen er, at der ikke er en tilstrækkelig stor produktion af SAF i verden i dag, og derfor er udbuddet ikke på niveau med efterspørgslen, men vi ser store muligheder i, at der etableres en sådan produktion på Island.”

Øjner flere fordele
Der findes flere typer bæredygtigt flybrændstof. IdunnH2 ønsker at fremstille den syntetiske variant og vil benytte en metode, hvor man gør brug af brint og allerede udledt CO2, der blandt andet kan høstes fra atmosfæren og som herefter genbruges.

Virksomheden mener, at Island er godt positioneret til at huse en produktion i større skala, da øens elnet har konkurrencedygtige priser og er baseret på teknologier med vedvarende energi som omdrejningspunkt.

Ifølge Audur Baldvinsdottir, der er administrerende direktør for IdunnH2, vil der være flere fordele ved en lokalt forankret produktion.

”Vores projekt Helguvík Havn vil både føre til en dokumenterbar mindskning af udledningerne, øget energisikkerhed og være til fordel for den lokale økonomi. Vi har lagt et stort arbejde i at få relevante samarbejdspartnere med ombord samt vise dem fordelene ved, at have et produktionsanlæg i Island, og vi er glade for, at vores største flyselskab ønsker at støtte vores planer.”


Relaterede artikler:

Mange Icelandair-passagerer trods vejraflysninger

Underskud hos Icelandair trods flot turnaround

Icelandair inviterer Airbus og Boeing til udbud