Hundredvis af russiske piloter har søgt arbejde i andre lande siden krigen mod Ukraine gik i gang, men de civile luftfartsmyndigheder i Rusland har lagt forhindringer i vejen for langt størstedelen.
Da russiske tropper krydsede grænsen til Ukraine den 24. februar i år, og satte gang i krigen mellem nabolandene, fik det blandt andet den konsekvens, at EU, Storbritannien og USA indførte sanktioner mod såvel navngivne personer i kredsen omkring præsident Putin som erhvervslivet i Rusland.
Som følge af sanktionerne blev russiske fly eksempelvis forment adgang til en del af verdens luftrum. Derudover blev mange af udenrigsflyvningerne ligeledes stoppet, da flyleasingselskaberne fra EU som en del af sanktionerne fik besked på, at man skulle afbryde samarbejdet med de russiske flyselskaber og hente de leasede fly hjem.
Rusland indførte dog også flyveforbud for flyselskaber fra en række lande, og det betød, at leasingselskaberne ikke bare kunne rejse ind i landet og hente deres fly, men i stedet måtte man forsøge at beslaglægge dem, når flyene befandt sig i en lufthavn i et andet land.
Det fik Rusland til at trække mange af flyene hjem og i stedet benytte de leasede fly i indenrigstrafikken, men de færre flyvninger har ligeledes betydet, at et stort antal russiske piloter i dag står uden et arbejde.
Vil ikke bekræfte oplysninger
Mange af disse piloter er sidenhen begyndt at kigge mod udlandet, da der fortsat er flere lande, hvor de har mulighed for at få job. Det er dog ikke faldet i god jord hos Rosaviatsia, som er de civile luftfartsmyndigheder i Rusland.
Ifølge det russiske erhvervsmedie Kommersant forsøger Rosaviatsia at forhindre en større udvandring af piloter fra den russiske luftfartsbranche ved at afvise at bekræfte gyldigheden af deres pilotcertifikater, når myndighederne bliver kontaktet af potentielle nye arbejdsgivere i form af udenlandske flyselskaber.
Det er ellers standardprocedure, at en mulig ny arbejdsgiver tager kontakt til de civile luftfartsmyndigheder og beder dem om at udlevere en række relevante oplysninger om en given pilot. Disse informationer omfatter blandt andet datoen for, hvornår pilotens certifikat blev udstedt samt en bekræftelse af, hvorvidt certifikatet er gyldigt.
Afviser de fleste henvendelser
Miroslav Boichuk er leder af en fagforening for russisk flypersonale, og han fortæller til Kommersant, at en del af de russiske piloter i dag kigger mod flyselskaber i blandt andet Vietnam, Thailand, Cambodja, Malaysia samt Tyrkiet i håb om, at de kan sikre sig et nyt arbejde hos selskaberne her.
Fagforeningslederen udtaler ved samme lejlighed, at Rosaviatsia ifølge hans oplysninger afviser størstedelen af henvendelserne fra de udenlandske flyselskaber med henvisning til, at det er ”umuligt at udlevere personlige data”.
Ifølge Boichuk har Rosaviatsia mellem februar og juni i år modtaget mindst 600 henvendelser fra udenlandske flyselskaber, der har søgt oplysninger om russiske piloter. Det skulle dog kun være i omkring 100 tilfælde, at myndighederne har udleveret de påkrævede oplysninger således, at piloterne kan komme videre med ansættelsesprocessen.
Relaterede artikler:
Russiske flyselskaber vil etablere sig i Tyrkiet
78 leasede fly beslaglagt før frist
Rusland blokerer luftrummet for 36 lande