Fra venstre: Generaldirektør Olivier Jankovec fra ACI Europe, Swedavias direktør for strategiske initiativer og innovation Fredrik Jaresved samt Aimen Alhosni, der er koncernchef i Oman Airports. (Foto: Swedavia | PR)

To nordiske lufthavne anerkendt ved COP28

Under COP28 blev to lufthavne i Skandinavien anerkendt for, at de er blandt de kun 10 lufthavne, der har opnået den højest mulige certificering i Airport Council Internationals klimaprogram.

Tidligere i december blev den seneste udgave af FNs klimakonference – COP28 – afviklet i Dubai. Udover forhandlingerne om en aftaletekst foregik der også andre aktiviteter i forbindelse med konferencen, som blandt andet 197 lande samt EU deltog i.

I løbet af konferencen blev det markeret, at 10 lufthavne har nået det højest mulige niveau i den såkaldte Airport Carbon Accreditation-certificering, som administreres af den internationale lufthavnsorganisation Airport Council International (ACI).

Heriblandt var to svenske lufthavne, da både Gøteborg-Landvetter og Malmø Lufthavn var blandt de 10. Det fortæller lufthavnsoperatøren Swedavia, der på sigt håber, at alle de 10 lufthavne, som selskabet varetager driften af, vil opnå samme certificering.

Skal stille krav til samarbejdspartnere
De to svenske lufthavne er nu på ’level 5’. Navnet er en kende misvisende, da der egentligt er syv niveauer i certificeringen. Level 5 betyder, at man har reduceret udledningerne fra egne aktiviteter med 90 procent sammenlignet med 2010-niveauet samt købt kompensation for de resterende 10 procent.

Derudover kræves det, at man har udarbejdet en strategi for, hvordan hele den enkelte lufthavns værdikæde bliver fri for CO2-udledninger senest i 2050, ligesom der fastlægges individuelle handlingsplaner sammen med de enkelte samarbejdspartnere med henblik på at indfri målet.

Udover Swedavia-lufthavnene blev Christchurch Airport i New Zealand, Eindhoven Airport, Rotterdam-Haag, storlufthavnen Amsterdam-Schiphol, Toulon-Hyères Airport i Frankrig samt Beja Airport, Madeira Airport og Ponta Delgada Airport, der alle tre er beliggende i Portugal, også anerkendt under klimakonferencen.

Det er kun naturligt
Swedavia håber, at Stockholm-Arlanda i løbet af det kommende år også vil modtage den højeste certificering. I øjeblikket befinder hovedstadslufthavnen sig på det næsthøjeste niveau kaldet ’level 4+’, hvilket i øvrigt er samme certificering, som Københavns Lufthavn har.

Jonas Abrahamsson, der er koncernchef for Swedavia, fortæller, at han mener, det giver god mening, at lufthavnsoperatøren fremover vil stille krav til, at de virksomheder, som ønsker at samarbejde med de lufthavne, som Swedavia driver, også udviser klimabevidsthed.

“Vores lufthavne indtager en førerposition, når det kommer til at arbejde på vegne af klimaet. Derfor er det kun naturligt, at vi nu kræver, at vores samarbejdspartnere foretager samme omstilling og derpå støtter dem i det arbejde.”

”At Swedavia under COP28 bliver anerkendt som et internationalt forbillede i kraft at vores klimaarbejde er både en stor glæde og en ære, som ansporer til at fortsætte vores egen grønne omstilling og spille en rolle i den forandring, som er nødvendig for luftfartsbranchen.”


Relaterede artikler:

Swedavia: Har mistet hver tredje indenrigspassager

100 lande tilslutter sig fælles klimamål for luftfarten

Skandinavisk storlufthavn hædret for klimaindsats